واش بتن

کاربردهای واش بتن

واش بتن به علت ویژگی های منحصر به فرد و طرح بندی و رنگ بندی جذابش در مکان های گوناگون قابل نصب است. اما باید دید کاربرد واش بتن در چه مکان هایی بیشتر است و مایل به استفاده از آن در موقعیت های مکانی هستیم. اکنون مواردی که قابلیت نصب واش بتن در آن وجود دارد، را نام می بریم:

کاربرد واش بتن

  • استفاده از واش بتن در مکان‌های عمومی و محوطه‌های باز
  • استفاده از واش بتن در فضای سبز و پیاده‌روها
  • استفاده از کفپوش و موزاییک واش بتن در فضای کنار استخر ها و محوطه بین بلوک های ساختمانی
  • استفاده از واش بتن مرغوب در باغ‌ها و باغچه‌ها
  • استفاده از واش بتن در پشت بام ها و روف گاردن های خانه های ویلایی
  • استفاده از موزاییک و کفپوش واش بتن در حیاط و پارکینگ های ساختمان ها

[مقاله مرتبط: ویژگی های واش بتن مرغوب]

نحوه اجرای واش بتن

موزاییک واش بتون( موزائیک شسته) نوعی کفپوش است که در آن سنگ دانه های رنگی برجسته و رگه های معدنی وجود دارد…

  • از تراکم زیرساخت موزاییک مطمئن شوید، سطح زیرین موزاییک باید به خوبی کوبیده شده باشد و متراکم باشد.
  • شایسته است که موزاییک واش بتن را به صورت ملات نیمه خشک اجرا کنید،
  • هنگامی که به نصب واش بتن مشغول هستید، یک تا پنج سانتی متر به منظور بند جای بگذارید.
  • اگر در هنگام کار بین موزاییک ها فاصله ایجاد شد، می توانید آن را با انواع سیمان (خاکستری، سفید، مشکی، رنگی و…) چسب، چمن، سنگ و غیره پر کنید.
  • از ریختن دوغاب، سیمان و گچ روی سطح موزائیک واش بتن خودداری کنید، زیرا واش بتن یک کفپوش با سطح برجسته است و اگر یکی از این موارد روی سطح آن ریخته شود، به سختی تمیز می‌شود.
  • این موزائیک به علت سطح برجسته شان نیاز به تمیز کردن با مواد شوینده ندارد و با آب نیز تمیز می شود. برای تمیز کردن واش بتن ها از مواد اسیدی، شوینده های قوی و نمک خودداری کنید؛، زیرا ممکن است، برجستگی سنگ دانه ها را بخواباند (سنگ دانه ها دارای رگه هایی از مواد معدنی هستند، نمک و مواد اسیدی باعث خنثی شدن و از بین بردن مواد معدنی می‌شوند، بنابر این امر از شست و شو و تمیز کردن این موزائیک ها با مواد اسیدی و شوینده های قوی خودداری کنید.)

[مقاله مرتبط: اصول اجرای واش بتن]

کاربرد واش بتن

واش بتن باید دارای وزن مطلوبی ( نسبتا بالایی) و مقاومت زیادی باشد. همانطور که در قسمت معرفی انواع واش بتن ها یاد کردیم، علاوه بر نحوه تولید واش بتن نصب آن نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، به طور معمول واش بتن به دو روش خشک چینی و همراه با ملات سیمان نصب می‌شود. قیمت واش بتن قیمت های متفاوتی دارد که بر حسب کاربردهای آن متنوع هستند.

[همچنین بخوانید: مزایای واش بتن نسبت به سایر موزاییک ها]

نحوه ی نصب موزائیک واش بتن

موزاییک واش بتن یک موزاییک طرح دار و از نسل جدید موزاییک هاست، همچنین قابل ذکر است که این موزاییک چسبندگی بسیار بالایی دارد و به همین دلیل (قابلیت چسبندگی بالا و جدید بودن موزاییک) پیشنهاد می‌شود از روش نصب زیر( ملات خشک) استفاده کنید.

ابتدا در لایه زیرین یک لایه مستحکم بسازید؛ برای این کار لازم است، یک ملات نیمه خشک به ضخامتی که مد نظر دارید، استفاده کنید، ملات را روی محلی که قصد نصب موزاییک را دارید، بریزید، هدف از انجام این کار مستحکم سازی لایه زیرین موزاییک وضخیم و متراکم سازی آن است،که موجب شیب بندی صحیح و تراکم بالای محل نصب می شود.

در محلی که ملات را پهن کرده اید به ضخامت دو تا پنج میلی متر، دوغاب، پودر سنگ و سیمان با نسبت دو به یک بپاشید. این عمل نیز لایه زیرین را محکم تر می سازد، اجازه دهید یک لایه از دوغاب روی سطح بتن نیمه ‌خشک ایجاد شود.

[همچنین بخوانید: راهنمای خرید موزاییک]

کاربرد واش بتن

نکته مهم

در صورت لزوم به منظور ایجاد چسبندگی بیشتر می‌توانید از چسب های مصنوعی و مخصوص دوغاب یا سیمان استفاده کنید.

موزائیک یا کفپوش مورد نظرتان را که قبلا از بازار تهیه کرده‌اید کنار هم بچینید، آنها را به اندازه یک متر کنار هم قرار دهید و اگر قصد نصب موزاییک واش بتن را در فضای باز دارید، ( یا قصد دارید، این موزائیک ها را در سطح زیاد کنار هم بچینید) به درز انبساط آن نیز توجه کنید. برای چیدن این کاشی ها با سطوح بزرگ باید به ازای هر پنج متر یک سانتی متر درز انبساط را در نظر بگیرید. می توانید درز های ایجاد شده را توسط چسب آکواریوم پر کنید.

برای ایجاد چسبندگی بیشتر از چکش پلاستیکی استفاده کنید، با استفاده از چکش پلاستیکی بر روی سطح موزاییک و کفپوش ها ضربه بزنید، هدف از چکش کاری موزاییک ها، جلوگیری از ایجاد فضای خالی بین لایه های زیرین موزاییک در واقع همان ملات نیمه خشک و دوغاب است.

، سپس در صورتی که دوغاب از موزاییک بیرون زد، آن را توسط یک بروس پلاستیکی و یا یک ابر تمیز کنید.

حال موزاییک ها نصب شدند، اما توجه تان را به چند نکته جلب می‌کنیم. اگر نکات زیر را رعایت نکنید ممکن است، موزاییک از محل نصب جدا شود:

پس از نصب موزاییک ها به مدت چهل و هشت ساعت تا هفتاد و دو ساعت از رفت و آمد و عبور از آن اجتناب کنید.

نکته حائز اهمیت که در اینجا می‌توان از آن یاد کرد؛ از دوغاب کاری روی سطح موزاییک ها خودداری کنید، دوغاب کاری روی سطح موزاییک، باعث کثیف شدن محصولات می‌شود، درست است که این روند باعث پر شدن درز ها می‌شود، اما با خشک شدن دوغاب روی موزاییک، تمیز کردن دوغاب روی موزیک، بسیار سخت است. لطفاً از ساک زدن و یا استفاده از مواد اسیدی به منظور پاک کردن دوغاب اجتناب کنید.

در صورتی که بعد از نصب موزاییک فکر کردید که میزان دوغاب زیرسازی کافی نیست بعد از اتمام نصب محصول بین درز ها و شکاف های ایجاد شده ما بین موزاییک یا کفپوش را با استفاده از مخلوطی حاصله از پودر سنگ و سیمان خشک بپوشانید، این روند به منظور پر شدن درز ها به وسیله نفوذ مخلوط می باشد که با اولین رطوبت سخت شده و درزها پر می‌شوند.

کلام آخر

در بالا توضیحاتی در خصوص کاربرد واش بتن خواندیم. شما چه تجربه ای در خصوص استفاده از این نوع کفپوش دارید؟ تجربیات و نظرات خود را با ما و دیگر کاربران وبلاگ تارگت بتن در میان بگذارید.

0 0 رای ها
امتیاز این مطلب
guest
1 نظر شما
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
پوریا

خیلی خوب کاربرد واش بتن رو توضیح دادید مرسی