واش بتن

روش تولید موزاییک واش بتن + نحوه اجرا

روش های تولید موزاییک واش بتن

در مطالب قبلی به موضوعات در خصوص و حوزه موزاییک واش بتن اشاره کردیم؛ اما باید دید این نوع موزاییک به چه روشی تولید شده و اصول نگهداری از آن کدامند. در ادامه با ما همراه باشید تا درباره روش های تولید موزاییک واش بتن کدامند و چه راهکارهایی برای تولید آن به کار گرفته می شود.

روش های تولید موزاییک واش بتن

موزاییک های واش بتن به دو روش زیر تولید می شوند:

  • روش تولید ویبره ای
  • روش تولید پرسی

اگر نگاهی به الگوهای تولید موزاییک واش بتن در ایران بیندازیم، درخواهیم یافت که به طور معمول بیشتر از روش تولید ویبره ای استفاده شده و به این ترتیب موزاییک هایی تولید می شود که دارای سطح مقاومت بالاتری در قیاس با موزاییک های پرسی هستند. به واقع برای آن که در نهایت محصول مرغوب تر و دارای قدرت پایداری بیشتری به دست آید؛ موزاییک های تولید به روش ویبره ای ترجیح داده می شوند. البته همیشه هم این طور نیست و گاهی اوقات با دنبال کردن روش تولید موزاییک واش بتن پرسی، از مزایای آن به نفع مشتری برخوردار خواهیم شد.

اما چیزی که باعث می شود معمولا روش تولید ویبره ای در قیاس با روش تولید پرسی، برتری داده شود؛ ماندگار و کیفیت و مقاومت بالاتر در خصوص این واش بتن ها است. در الگوی ساخت واش بتن، از فرمول اختلاط استفاده شده و برای تولید آن سیمان با عیار معمولا 400 کیلوگرم در مکعب، مورد استفاده قرار می گیرد. با این حساب در این نوع واش بتن، به موزایک هایی با مقاومت فشاری بالا دست خواهیم یافت که استفاده از آن ها را در هر موقعیتی ممکن و به صرفه می سازد.

[مقاله مرتبط: انواع واش بتن را بهتر بشناسید.]

روش های تولید موزاییک واش بتن

نصب و اجرای موزاییک واش بتن

فارغ از این که تولید موزاییک واش بتن به چه شکلی انجام شود، لازم است که برای نصب آن نیز اصول لازم مورد لحاظ قرار گرفته و طوری پیش رود که کیفیت و زیبایی حفظ شده و طول عمر آن نیز تامین گردد. از این روی دقت داشته باشید که حتما پیش از شروع به نصب موزاییک واش بتن، خاک زیر محل نصب کوبیده شده و به خوبی متراکم گردد. در صورتی که خاک به خوبی کوبیده نشده و تراکم سازی آن تامین نشود؛ نمی توان انتظار داشت که نصب موزاییک واش بتن به خوبی صورت گیرد.

هشدار: در صورتی که پیش از نصب واش بتن، متراکم سازی خاک به خوبی انجام نپذیرد، باید انتظار داشته باشید که موزاییک واش بتن پس از مدت کوتاهی ترک خورده و جلوه و مقاومت خود را از دست بدهد.

روش های اجرای موزاییک واش بتن

اجرای موزاییک واش بتن به دو صورت زیر انجام می شود:

  • اجرای موزاییک واش بتن با ملات خیس
  • اجرای موزاییک واش بتن با ملات خشکه چینی

برای آن که کیفیت اجرای واش بتن به درستی صورت بگیرد، باید میزان بند را چیزی نزدیک به 1 تا 5 سانتی متر، بسته به ساختاری که در نظر گرفته اید، این مورد می تواند در این بازه تابع واحد اندازه گیری سانتی متر، تا حدودی متفاوت باشد. علت این امر حفاظت موزاییک ها در مقابل یخ زدگی ناشی از جمع شدن برف و آب باران روی سطح موزاییک و به ویژه دیوارهای میلی متری کناری آن ها است. البته شما می توانید فاصله میان موزاییک ها را به کمک سیمان های تزئینی پر کرده و به این شکل جلوه یکدست و زیبایی به وجود بیاورید.

نگهداری از موزاییک واش بتن

برای نگهداری اصولی از موزاییک های واش بتن، لازم است که حتما در دوره های زمانی لازم، لایه رویی آن ها را به کمک آب و شوینده های ملایم شستشو داده و هرگز به سراغ مواد شوینده اسیدی یا قوی تر از حد توصیه شده نروید. به یاد داشته باشید که شوینده های اسیدی به راحتی به لایه های رویین موزاییک صدمه زده و موجب از بین رفتن آن خواهند شد. از این روی برای نگهداری از موزاییک واش بتن حتما این موارد را در نظر داشته باشید.

سخن پایانی

در بالا مواردی را در خصوص روش های تولید موزاییک واش بتن دوره کردیم و در خصوص نحوه اجرا و نگهداری از این کفپوش ها نیز به طور نسبی اطلاعاتی کسب کردیم. شما در این باره چه می دانید و چه نکاتی را اضافه می کنید؟

به این مطلب امتیاز بدید
5 1 رای
امتیاز این مطلب
guest
0 نظرات سایر کاربران
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments