بتن اکسپوز

انواع طرحها و ابعاد بتن اکسپوز (بتن نما)

بتن اکسپوز چیست؟ کاربردها، مزایا و قیمت

یکی از برترین و پرکاربردترین مصالح ساختمانی که امروزه نیز بسیار مورد استفاده قرار می گیرد، بتن اکسپوز است. از این بتن در هر دو گروه نمای داخلی یا خارجی ساختمان های مسکونی، اداری و … استفاده شده و طول عمر بالایی دارد.

بتن اکسپوز دارای استخکام و مقاومت بسیار بالایی بوده و جلوه ای جذاب و صیقلی دارد. در سبک معماری امروزی، استفاده از این دیوارپوش و کفپوش بتنی، بسیار رواج پیدا کرده و به نظر می رسد که در چند سال آینده نیز شاهد رونق هر چه بیشتر آن باشیم.

تاریخچه بتن اکسپوز

نخستین باری که از این بتن استفاده شد به ساختمانی که موقعیت تجاری داشت به نام ساختمان کوربویزر در سوئیس بازمی گردد. این ساختمان به نام معمار آن شناخته شده و این نخستین باری بود که استفاده از این نوع بتن، شناخته شده و به شهرت رسید. البته پس از آن نیز یک بنا در آمریکا از این نوع بتن برای نما به شهرت رسید و شاید بتوان به نوعی سرآغاز استفاده از بتن اکسپوز را به این ساختمان آمریکایی نیز مرتبط دانست. همین طور در فاصله سال های 1945 تا 1950 میلادی بود که تایل های بتن نما برای دیوار و به عنوان پوشش های مختلف، مورد استفاده قرار گرفته و میان معماران از شهرت و محبوبیت بیشتری برخوردار شد.

در کشور بلژیک نیز در فاصله سال های 1950 میلادی تا 1955 میلادی، استفاده از این نوع بتن رواج پیدا کرد. بلژیکی ها به طول عمر بالا و ظاهر شیک و لوکس این نوع روکش ساختمانی علاقه مند شده و چیزی که باعث شد بیشتر به آن روی بیاورند، کیفیت ساخت و قیمت مناسب این نوع بتن بود.

بتن اکسپوز

پس از آن در دهه ی 1960 میلادی، کشورهای بیشتری به استفاده از این نوع مصالح ساختمانی روی آوردند و در سراسر اروپا و در کشورهای مختلف، رد پای به کار بردن آن بیشتر و بیشتر دیده شد.

جالب است بدانید که در فاصله سال های 1965 تا 1970 میلادی، نخستین بروشور بین المللی، در خصوص این نوع پوشش بتنی، منتشر شده و این را باید اولین چاپ رسمی معماری در این رابطه دانست.بتن اکسپوز

به علاوه در دهه 70 میلادی نیز، پیشنهادات مختلفی در خصوص ترکیبات و طرح اختلاط این نوع بتون، به وسیله مهندسان ساختمانی و معماران مختلفی، ارائه شد.

پس از آن با ورود به دهه ی بعدی، شرکت های ساختمانی  و واحدهای تولیدی که در این حوزه مشغول به فعالیت بودند، به حوزه ساخت و ساز این نوع پوشش بتنی وارد شده و معماران نیز پیشروی بیشتری در استفاده از این نوع مصالح کردند.

کاربردهای بتن اکسپوز

ساختار بتن های اکسپوز به شکلی است که می توان آن ها را در هر مکانی از جمله نمای ساختمان ها یا به عنوان دیوارپوش به کار برد. مقاومت بالای بتن های اکسپوز باعث شده است تا بتوان از آن ها برای دیوار ساختمان ها و همین طور طراحی داخلی منازل استفاده کرد. همین طور این مصالح برای به کار بردن در دیوار باغ ها و ویلاها نیز کاربرد دارد.  

همین طور نوعی از بتن اکسپوز مخصوص کف محوطه ها بوده و با توجه به عایق رطوبتی بودن این کفپوش، می توان از آن در مکان هایی چون زیرزمین ها، پارکینگ برج ها، ساختمان های مسکونی و … استفاده کرد.

بتن اکسپوز

از جمله کاربردهای بتن اکسپوز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده به عنوان کف پوش مراکز تجاری، پیاده رو، پارک ها و فضای سبز، مسیر دوچرخه، مسیر پیاده روی
  • استفاده به عنوان کف پوش مجتمع های مسکونی، پارکینگ برج ها و ساختمان های لوکس، پارکینگ مجتمع تجاری
  • استفاده به عنوان محل های مرطوب مانند زیر زمین و …
  • استفاده به عنوان مناطق مرطوب
  • استفاده به عنوان کفپوش استخر به علت مقاومت بالا در مقابل نفوذ آب
  • استفاده به عنوان کف پوش حمل و نقل جاده ای و …

مشخصات فنی بتن اکسپوز

بتن اکسپوز از ترکیب سیمان، سنگ دانه، آب، الیاف طبیعی و پلیمری تشکیل شده است. در واقع همین الیاف طبیعی و پلیمری موجود در ترکیب این نوع بتن است که آن را از بتن های معمولی، جدا می کند. این الیاف باعث خواهد شد تا سطح بتن اکسپوز، صاف و صیقلی دیده شود.

نکته: لازم به ذکر است که به منظور بالا بردن سطح مقاومت این نوع بتن، به آن مواد ضد یخ اضافه می شود تا در برابر برودت بیش از حد هوا و سرد و گرم شدن، ترک نخورده و آسیب نبیند.

بتن اکسپوز

ویژگی های بتن اکسپوز

بتن اکسپوژ معمولا در ضخامت های گوناگون گرفته از 1 سانتی متر تا 10 سانتی متر تولید شده و مقاومت فشاری آن چیزی بین 370 تا 400 مگاپاسکال است. خبر خوب این است که شما می توانید این محصول ساختمانی را در رنگ ها و طرح های مختلف دنبال کرده و با توجه به سبک معماری خود، بهترین رنگ و طرح را مطابق با آن خریداری و تهیه کنید. شما ممکن است طرح های ساده و خاکستری را ترجیح داده یا به سراغ مدل های حجمی با طرح های متناسب با آن بروید.

ویژگی های بتن اکسپوز را می توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  1. عایق صوتی قوی و حرارتی با کیفیت بالا
  2. سازگاری کامل با محیط زیست و دوستدار محیط زیست
  3. طول عمر بالا و دوام عالی
  4. مقاومت بالا در برابر شرایط جغرافیایی سردسیری و برودت
  5. مقاومت بالا در برابر شرایط جوی متغیر
  6. مقاومت در برابر وضعیت های کششی شدید
  7. مقاومت در برابر نفوذ آب و رطوبت
  8. مقاومت زیاد و کامل در برابر حرارت و آتش مستقیم
  9. مقاومت در برابر سولفات ها و سایر فاکتورهای با خاصیت خورندگی
  10. عدوم وجود حفره حباب در آن
  11. وجود خاصیت رنگ پذیری بالا
  12. امکان استفاده در مناطق و سطوح کاملا مرطوب
  13. پتانسیل و مقاومت ضربه پذیری بالا
  14. استحکام و دوام در برابر شرایط محیطی از جمله باد و زلزله

مزایای بتن اکسپوز

از جمله مزایای بتن اکسپوز می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • مقاومت در برابر گرما و حرارت آتش
  • مقاومت در برابر سرما و یخ زدگی
  • عملکرد به عنوان عایق صدای قوی
  • عملکرد به عنوان عایق حرارتی
  • طول عمر بالا
  • جذب آب پایین
  • کیفیت بالای ساخت

بتن اکسپوز

قیمت بتن اکسپوز

قیمت بتن اکسپوز با توجه به کارایی آن بسیار مناسب بوده و شما می توانید برای استعلام قیمت دقیق، با کارشناسان تارگت بتن تماس حاصل نمایید.

خرید بتن اکسپوز

برای خرید بتن اکسپوز گزینه های مختلف به لحاظ ضخامت، طرح و رنگ پیش روی خود خواهید داشت. بهتر است پیش از انتخاب قطعی، کاربرد خود را به درستی شناسایی کرده و با توجه به شرایط محیطی، بهترین انتخاب در این حوزه را داشته باشید. پیشنهاد می کنیم که پیش از اقدام به خرید، با مشاوران و کارشناسان تارگت بتن در این خصوص مشورت کرده و بهترین محصول مطابق با نیاز خود را انتخاب کنید.