مقالات

سنگ فرش مناسب پیاده رو چه ویژگی هایی دارد؟

سنگ فرش پیاده رو

پیاده روها معابری هستند، که هر روزه از آنها استفاده میکنیم و معمولا بدون هیچ توجه خاصی از کنارشان عبور میکنیم. برای ساخت آنها عوامل بسیاری باید به شکل منظم  کنار هم قرار گیرند تا مناسب استفاده قرار گیرند، و یک پیاده‌رو استاندارد را شکل دهند.

اما اگر از دسته افرادی هستید که به دنبال یک سنگ‌فرش مناسب برای پیاده‌رو یا مسیر سازی میگردید، یا شاید اصلا از جهت کنجکاوی به دنبال شناخت سنگ‌فرش ها هستید، مطالب این مقاله مناسب شما میباشد.

برای کفپوش پیاده‌رو تنوع در متریال نسبتا زیاد است. از آسفالت و سنگ گرفته تا آجر، موزاییک و بتن.

اما قبل از معرفی متریال های مختلف، اول ببینیم برای ساخت پیاده‌رو چه نکاتی باید رعایت شود و پیاده‌رو استاندارد چه ویژگی هایی دارد؟

 

برای اجرای سنگ‌فرش پیاده‌رو استاندارد چه نکاتی اهمیت دارد؟

فضای پیاده‌رو ها باید طوری باشد  که برای افراد مختلف مانند افراد سالخورده – معلول و… مناسب بوده و مردم احساس آرامش پیدا کرده و از محیط اطراف خود لذت ببرند.

در ساخت پیاده‌رو نیز استاندارد هایی وجود دارد که جهت حفظ زیبایی شهر و رفاه عابرین پیاده باید بکار روند.

  • عرض مناسب
  • پوشش کف پیاده‌رو با استفاده از مصالح مناسب با عمر مفید بالا.
  • حداقل عرض پیاده‌رو ۱٫۵ متر باشد تا امکان عبور دو نفر در کنار هم براحتی فراهم شود.
  • پیاده‌رو در امتداد جاده و در دو طرف آن ادامه داشته
  • امکان دسترسی کامل برای هرعابر پیاده و معلولین با ویلچر و عبور نابینایان فراهم باشد.

و اجرای تمام این استاندارد ها، با استفاده از متریال مناسب برای اجرا، معنا پیدا میکنند و به وقوع میپیوندند.

انواع سنگ‌فرش مناسب پیاده‌رو

در این عنوان، متریال های موجود در بازار که مناسب کفپوش معابر و مسیر سازی باغ، ویلا و حیاط هستند را بررسی خواهیم کرد.

برای تهیه کفپوش پیاده روها؛ از آجر، انواع سنگ طبیعی، چوب، ماسه، آسفالت و انواع سنگفرش های بتنی استفاده میکنند.

سنگ فرش پیاده رو طرح اجری

سنگ طبیعی

استفاده از سنگ های طبیعی به عنوان کفپوشی برای معابر، سابقه طولانی و قدیمی دارد. در گذشته که امکان تولید به خوبی امروز نبوده است. از سنگ های طبیعی به شکل قلوه سنگ در معابر استفاده می شد.

امروزه هم در بسیاری از پارک ها و باغ ها از انواع سنگ طبیعی برای کفپوش یا سنگ‌فرش استفاده می شود.

سنگ‌فرش های سنگ طبیعی تنوع خوب و مقاومت قابل قبول دارند.

آجر

سنگ فرش طرح اجری

آجر همچنان جزو مصالح پر مصرف در ساختمان ها است. اگر دنبال ایجاد حس نوستالژی در یک فضارا دارید، استفاده از آجر برای کف را به شما پیشنهاد میکنیم. آجر به راحتی آسیب میبیند و به دلیل نداشتن مقاومت بالا در آجر، استفاده از آن برای هر معبری توصیه نمی شود. آجر بیشتر مناسب زیباسازی در معابری که تردد پایین دارند، یا قسمتی از حیاط توصیه می شود.

چوب

چوب به دلیل حس زنده ای که دارد تقریبا مورد پسند همه است. اگر حیاط یا تراس بزرگی دارید که میخواهید این حس را به منزل خود بیاورید، چوب به خوبی این مقصود شما را برآورده میسازد. اما برای معابر شهری و پیاده‌رو ها گزینه مناسبی نیست. هم از جهت کمبود منابع چوبی در دنیا(یا بهتر بگوییم محدود بودن منابع و خواص زیست محیطی در درختان) هم از جهت مقاومت محدود در برابر رطوبت و فشار.

آسفالت

آسفالت هم نوعی سنگفرش محسوب می شود، اما به دلیل ظاهر متفاوت با سنگ های طبیعی و نحوه اجرای متفاوت با دیگر سنگفرش ها، شاید در ذهن بسیاری افراد خارج از انواع سنگ‌فرش قرار گرفته باشد. خیلی کم پیش میاید که از آسفالت در پیاده‌رو ها هم استفاده شود.(شاید به دلیل ظاهر یکنواخت و نه چندان جذاب آن باشد) اما آسفالت مقاومت قابل توجهی در برابر فشار و رطوبت دارد و همانطور که همه میدانیم، عمدتا در کف خیابان ها اجرا می شود.

کفپوش های بتنی 

و در نهایت، کفپوش های بتنی را می توانید، در صدر لیست خود برای استفاده در پیاده‌رو ها و معابر قراردهید.

تنوع بسیار زیاد کفپوش های بتنی ، هم در جنس هم در طرح و رنگ، در کنار قیمت مناسب و دوام بالا، یکی از بهترین گزینه های پیش روی شما هستند. سنگ های مصنوعی هم، در دسته کفپوش های بتنی قرار می گیرند. در مقایسه با دیگر گزینه های مناسب برای سنگ‌فرش کردن پیاده‌رو ها، سنگ‌فرش یا کفپوش های بتنی جزو ارزان‌ترین متریال ها قرار می گیرند. و از جهت کیفیت و دوام بالا و قیمت مناسب، گزینه بهتری نسبت به دیگر رقبایش شناخته می شود. سنگ‌فرش های بتنی در انواع مختلف ساخته می شوند که در زیر آنها را بررسی کرده ایم.

انواع سنگ‌فرش بتنی

از انواع سنگ‌فرش های بتنی فارغ از کاربرد هرکدام می توان به:

  • موزاییک های پلیمری
  • موزاییک های واش بتن
  • کفپوش بتنی براق (بتومکس)
  • موزاییک های پرسی
  • موزاییک ویبره ای
  • موزاییک حیاطی

اشاره کرد

تقریبا تمام کفپوش بتنی نام برده شده قابل استفاده در معابر و پیاده‌رو ها هستند، اما معمولا موزاییک های پرسی، ویبره ای، واش بتن و پلیمری به دلیل مقاومت بالاتر از دیگر موارد، بیشتر مورد استفاده قرار میگیرند.

 

موزاییک پرسی پیاده‌رو:

موزاییک پرسی پیاده رو

موزاییک پرسی از انواع کفپوش های بتنی است، که از دو لایه زیرین و روی کار تشکیل شده است. این نوع موزاییک ها تنوع بسیار بالایی در طرح و رنگ دارند.

به دلیل زبری سطح رویه کار، در بارندگی خاصیت ضد سایش دارند. در کنار آن وجود سلیس در مواد اولیه سطح بالایی، خاصیت یخ زدایی هم به آن اضافه شده است. این موزاییک ها را تبدیل به گزینه مناسبی برای پیاده‌رو ها کرده است.

از طرح های موزاییک پرسی می توان به : موجی، آجری، تبری، نوستالیت، مستطیلی، پازلی و شش ضلعی اشاره کرد.

موزاییک های پرسی در طرح نابینایان هم تولید می شود و با توجه به ویژگی های دیگر، استفاده از آنها در معابر شهری بسیار رایج است.

موزاییک پلیمری پیاده‌رو:

موزاییک پلیمری پیاده رو

دلیل نامگذاری موزاییک های پلیمری، استفاده از مواد پلیمری در مواد تشکیل دهنده آن است. موزاییک های پلیمری تک لایه بوده و به دلیل تشکیل شبکه های بلود در ساختار کلی، یکی از مقاوم ترین کفپوش های بتنی به شمار می روند. مقاومت موزاییک پلیمری دربرابر سرما بسیار زیاد و از مقاومت خمشی و فشاری خوبی برخوردار است.

سنگ های مصنوعی از زیرشاخه های موزاییک پلیمری هستند.

موزاییک های پلیمری پر طرفدار: موزاییک پلیمری طرح ضربدری، طرح مالون، پوست ماری، طرح خشتی و طرح کویر

موزاییک ویبره ای:

موزاییک های ویبره ای ظاهری مسطح و تقریبا صیقلی دارند. روش ساخت موزاییک های ویبره ای با دیگر انواع پرسی و پلیمری متفاوت استو در این روش فضای خالی بین مواد در موزاییک به وسیله ویبره درجا از بین می رود.

در کنار موارد بالا استفاده از تایل های بتن اکسپوز هم در بعضی مسیر سازی ها مشاهده می شود.

موزاییک واش بتن:

موزاییک واش بتن

واش بتن، نوعی از کفپوش های بتنی هستند که دارای مقاومت بسیار بالا در برابر شرایط جوی نامناسب و فشار است. یکی از گزینه های خیلی خوب برای استفاده در معابر شهری همین واش بتن ها هستند.

سطح رویه واش بتن بسیار زبر و همین دلیلی برای ایجاد اصطکاک بر روی آن است. خود واش بتن ها به دو نوع فرچه ای و ساب خورده تقسیم می شوند.

مواد تشکیل دهنده سنگ‌فرش های بتنی چیست؟

کفپوش های بتنی، تنها به یک روش ساخته نمیشوند، با توجه به کاربری های مختلف آنها از طرح اختلاط (فرمول مواد اولیه و نحوه ترکیب آنها در عمل آوری) متفاوت استفاده می کنند. این کفپوش ها به چند روش پرس خشک، پرس خیس، قالب درجا(ویبره ای) تولید می شوند.

اما وجود سیمان سفید و سیاه، آب، سنگدانه و افزودنی بتنی در همه آنها یکسان است.

نحوه اجرا سنگ فرش

نحوه اجرا سنگ‌فرش پیاده رو

اجرای سنگ‌فرش  دارای مراحل مختلفی است که شامل مراحل زیر است:

زیرسازی سنگ‌فرش پیاده رو

ممکن است خاک محل مورد نظر، ناهموار باشد، و اهمیت آماده‌سازی و زیرسازی کف بسیار زیاد است. بخشی از این فرآیند شامل از بین بردن ریشه های گیاهان و جداکردن قلوه سنگ ها است و بخش دیگر به هموار و تراز کردن کف تعلق می گیرد.

آهک پاشی پیاده رو

برای جلوگیری از رشد مجدد گیاهان پس از صاف کردن خاک، اقدام به آهک پاشی روی خاک می شود.

قالب بندی پیاده رو

دور تا دور محوطه مورد نظر به وسیله آجرهای بازیافتی یا سنگ یا تیرک های چوبی، از فضای اطراف جدا می‌شود تا از نفوذ ملات زیرین کفپوش ها به زمین های اطراف جلوگیری شود. برای اجرای یک طرح خاص ، بایستی از قالب های فلزی روی کف استفاده کرد.

چیدن سنگ‌فرش پیاده رو

پس از آماده‌سازی بستر سنگفرش، چیدن قطعات یا به اصطلاح فرش کردن شروع می شود. معمولا اجرای سنگفرش ها به صورت خشک انجام می گیرد.

و در نهایت پس از چینش قطعات، محل درزها را با ماسه بادی پر می کنند. دلیل اجرای سنگ‌فرش به صورت خشک این است که در صورت نیاز امکان دسترسی به تاسیسات به راحتی وجود داشته باشد.

 

امیدوارم از خواندن این مقاله لذت برده باشید و شناخت خوبی نسبت به انواع سنگفرش پیدا کرده باشید. برای گرفتن مشاوره و انتخاب شایسته و مناسب مصرف خودتان، با مشاوران ما تماس حاصل فرمایین.

5/5 - (7 امتیاز)
5 1 رای
امتیاز این مطلب
guest
0 نظرات سایر کاربران
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments