موزاییک پلیمری

آموزش گام به گام نصب و بندکشی موزاییک پلیمری

آموزش گام به گام نصب و بندکشی موزاییک پلیمری

موزاییک پلیمری نوعی بتن خود متراکم است که از ترکیب بتن با مواد پلیمری ساخته می‌شود. بتن معمولی از ترکیب آب، سیمان پرتلند و شن، به دست می‌آید که وقتی آب و سیمان پرتلند با هم مخلوط می‌شوند طی یک سری واکنش شیمیایی ذرات سیمان و شن به هم می‌چسبند و کفپوش بتی ساخته می‌شود.

در مقابل، موزاییک پلیمری یا سنگ مصنوعی سمنت پلاست، نوعی کفپوش بتنی است که از ترکیب شن و ماسه و سیمان به همراه رزین‌های صنعتی ساخته می‌شود. درکنار شباهت‌های موزاییک پلیمری و بتن معمولی، بتن پلیمری پس از تکمیل فرآیند کیورینگ خود، شبکه ای سخت از پلیمر‌ها را می‌سازد که این فرآیند به موزاییک پلیمری، ویژگی و مزایای مثبت بسیار زیادی مانند مقاومت در برابر شرایط آب و هوایی سخت، دوام بالا و… می‌دهد.

نصب موزاییک پلیمری با استفاده از دوغاب

نصب موزاییک پلیمری با استفاده از دوغاب

نصب موزاییک پلیمری با استفاده از دوغاب

 

 

برای نصب موزاییک‌ پلیمری به روش استاندارد لازم است که ابتدا یک لایه ملات خشک با نسبت سیمان به ماسه بالاتر روی سطح مورد نظر ریخته شود. سپس دوغاب ریخته می‌شود. بعد از این مرحله با ضربه‌های چکش پلاستیکی، دوغاب تمامی درزهای بین موزاییک‌های پلیمری را می‌پوشاند و اضافی دوغاب از لابه‌لای درزها به سطح کفپوش می‌آید و خارج می‌شود. در نهایت پس از نصب موزاییک پلیمری، دوغاب مازاد از سطح تمیز می‌شود. پس از این مرحله تا 48 ساعت نباید روی سطح موزاییک راه رفت.

مزایای نصب موزاییک پلیمری با استفاده از دوغاب

  • سطح موزاییک‌ها کثیف نمی‌شود.
  • طرح موزاییک پلیمری حفظ می‌شود و با سیمان پر نمی‌شود.
  • بدلیل پر شدن خلل و فرج، مقاومت کفپوش در مقابل فشار، یخبندان و… افزایش پیدا می‌کند.
  • نیاز به کف ساب نیست.

نصب موزاییک پلیمری با استفاده از پرایمر اپوکسی

نصب موزاییک پلیمری با استفاده از پرایمر اپوکسی

نصب موزاییک پلیمری با استفاده از پرایمر اپوکسی

اولین مرحله در این روش نصب موزاییک پلیمری بر روی سطوح، یکسان‌سازی سطح و برطرف کردن ناهمواری های سطح مورد نظر است. در اغلب موارد، برای هموار کردن سطح نیاز به از دستگاه کف ساب است.

مرحله دوم این روش شامل پاکسازی کف از مواد زائد و گرد و غبار است تا در فرآیند چسبندگی مواد مشکلی ایجاد نشود. بعد از این مرحله، پرایمر با ابزارهای مخصوص اجرا می شود. معمولا از دو یا سه لایه پرایمر در این روش استفاده می‌شود. بعد از خشک شدن نسبی لایه اول، وقتی که پرایمر اجرا شده حالت چسبنده داشته باشد ولی به دست نچسبد، لایه بعدی اجرا می‌شود. برای نصب لایه دوم پرایمر اپوکسی، سطح قبلی باید به وسیله حلال‌های مخصوص آماده‌سازی شود.

در نهایت بعد از انجام مراحل بالا، موزاییک ها نصب می‌شوند. پس از تمام شدن مراحل نصب موزاییک پلیمری، باید از تردد بر روی سطح آنها خودداری کرد تا کفپوش کاملا خشک شود.

نحوه بندکشی موزاییک پلیمری

یکی از مهم‌ترین مراحل نصب موزاییک پلیمری پر نمودن درزهای ایجاد شده در کنار موزاییک‌ها است. اغلب این درزها هنگام نصب موزاییک پلیمری گرفته نمی‌شوند و نیاز است تا پس از مرحله نصب به صورت جداگانه، این درزها گرفته شوند. دو روش کلی برای بندکشی موزاییک‌های پلیمری وجود دارد که در ادامه مقاله توضیح داده می‌شوند.

در روش اول سیمان، آب و رنگ مورد نظر با یکدیگر ترکیب شده و یک دوغاب روان به ساخته می‌شود. سپس این دوغاب به وسیله یک ظرف پلاستیکی بین درز کفپوش‌ها ریخته می‌شود تا درزها کاملا پر بشوند. در نهایت بعد از گذشت حدودا 30 دقیقه از ریختن دوغاب، مقداری پودر سنگ روی آن ریخته می‌شود و پس از گذشت 5 دقیقه با استفاده از یک پارچه یا گونی نخی مقدار اضافی دوغاب خشک شده از اطراف درزها تمیز می‌شود.

در روش دوم می توانی سیمان، پودر سنگ و رنگ پودری را با یکدیگر ترکیب کرده و به صورت خشک روی سطح کفپوش ریخت. سپس پودر به وسیله یک جارو به خوبی روی سطح کار پخش تا ترکیب پودری به طور کامل داخل درزها وارد بشود. سپس روی سطح درزها آب پاشی می‌شود و در نهایت مقدار اضافی پودر از روی سطح تمیز می‌شود. همچنین نکاتی برای بندکشی موزاییک‌های پلیمری وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرند، این نکات عبارت اند از:

نکات قبل ازاجرای بندکشی

نکات قبل ازاجرای بندکشی

نکات قبل ازاجرای بندکشی

  • بند‌ها هم ردیف و تراز باشند.
  • هنگام نصب موزاییک‌ها از محکم بودن آنها اطمینان حاصل شود.
  • سطح روی کار از هرگونه مواد و مصالح باقیمانده تمیز باشد.
  • به کمک یک فرچه زبر مواد گیر کرده بین بند‌ها تمیز شود تا ملات بندکشی کاملا بین درزها نفوذ کند.
  • وسایل لازم مانند دستکش، پارچه یا گونی نخی برای تمیز کردن و کاردک پلاستیکی تهیه شود.

نکات حین اجرای بندکشی

  • برای بندکشی موزاییک پلیمری و سنگ مصنوعی ملات به صورت دوغاب و برای بندکشی واش بتن و کفپوش بتنی به صورت خمیر استفاده شود.
  • برای تهیه ملات بندکشی می‌توان از ترکیب سیمان سفید و یا خاکستری با پودر سنگ یا مواد آماده بندکشی استفاده کرد. از پودر سنگ برای استحکام و از سیمان سفید برای چسبندگی بیشتر ملات بندکشی استفاده می‌شود.
  • فاصله لازم برای بندکشی بستگی به نوع کفپوش متغیر است مثلا برای موزاییک پلیمری حداقل 5 میلی‌متر در نظر گرفته می‌شود.

نکات بعد از اجرای بندکشی

نکات بعد از اجرای بندکشی

نکات بعد از اجرای بندکشی

  • به مدت 24 ساعت از تردد روی سطح مورخودداری شود.
  • از شستن سطح خودداری شود تا بند کشی به طور کامل خشک شود.
  • استفاده از مواد اسیدی برای تمیز کردن سطح موزاییک پلیمری مناسب نیست.
  • بعد از خشک شدن بندکشی جهت زیباتر دیده شدن سطح، محل مورد نظر به طور کامل به وسیله آب شسته شود.
  • جهت استحکام هر چه بیشتر کفپوش، بهتر است هر 5 سال یک بار بند کشی موزاییک پلیمری تجدید شود.
5/5 - (1 امتیاز)
0 0 رای ها
امتیاز این مطلب
guest
0 نظرات سایر کاربران
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments