مقالات

سنگ های پلیمری چه ویژگی هایی دارند ؟

سنگ های پلیمری

سنگ های پلیمری از بهترین و قوی ترین کف پوش ها در محوطه های مختلف محسوب می شود که می توان از آن ها برای کاربردهای متنوعی استفاده کرد. در صورتی که مزایای استفاده از سنگ های پلیمری را به خوبی بشناسید، احتمالا این کف پوش ها یکی از انتخاب های بعدی شما خواهند بود.

فهرست مطالب پنهان

ویژگی های سنگ های پلیمری

این سنگ ها به دلیل داشتن ویژگی های خوب بسیار در صنعت ساخت و ساز استفاده می شود این ویژگی ها عبارتند از :

سبک هستند

این نوع از سنگ ها به دلیل سبکی که دارند بسیار مورد توجه قرار می گیرند، چراکه حمل و نقل سنگ برای استفاده بسیار مهم می باشد ، بنابراین سنگ های پلیمری برای این کار انتخاب مناسبی می باشند.

می توان به عنوان عایق از آنها استفاده کرد

موادی که  در این نوع از سنگ ها به کار رفته است باعث می شود که سنگ ها به عایق های صوتی و حرارتی مناسبی تبدیل شوند و از انتقال دادن حرارت و صدا به مکان های دیگر در صورت استفاده کردن می توانند مفید باشند.

یک دست و بدون تیرگی هستند

سنگ های پلیمری به دلیل نداشتن حباب در سطح خود که از تراکم مولوکولی آن حاصل می شود باعث می گردد با داشتن تراکم بالا در ساختار خود باعث شود که هیچگونه تیرگی در این سنگ ها وجود نداشته باشد.

سنگ های پلیمری

عدم نفوذ گرد و غبار در آن

در این سنگ ها به دلیل داشتن پیوستگی بالا این امکان به وجود خواهد آمد که سنگ در مقابل نفوذ گرد و خاک و همچنین نفوذ آب مقاوت از خود نشان دهد و بافت آن به گونه ای طراحی شده است که در مقابل اثرات تابش آفتاب و همچنین باران ها بخصوص باران ها ی ایدی هیچگونه آسیبی به آن وارد نشود .

دوام و مقاومت بالا

در این نوع از سنگ ها به دلیل ترکیبات و فرمولاسیون خاصی که به کار فته است باعث می شود، این سنگ ها پس از نصب شدن و به کار رفتن به هیچ وجه از محل نصب خود جدا نشوند حتی در زمان زلزله .

نیاز به برشکاری ندارند

سنگ های پلیمری در ابعاد و سایز های مختلفی تولید می شوند بنابراین در زمان نصب نیازی به برش زدن نخواهد بود .

امکان استفاده در مکان های مختلف وجود دارد

از این سنگ ها می توان در هر فضا ومکانی چه داخل ساختمان و یا بیرون ساختمان به راحتی استفاده کرد و هیچ محدودیتی در این زمینه و جود نخواهد داشت.

قیمت مناسب این نوع از سنگ ها

این سنگ ها در صورتی که به صورت طبیعی استخراج می شوند استفاده شوند به مراتب دارای قیمت بالا تری خواهند بود اما استفاده کردن از سنگ های پلیمری در رنگ ا  طرح ها ی مختلف بسیار می تواند به صرفه باشد.

مقاومت بالای سنگ های پلیری

یکی از علت هایی که موجب شکستگی و ترک خوردن سنگ ها می شود نفوذ آب در داخل سنگ ها می باشد بخصوص در فصل زمستان که سنگ در صورت نفوذ آب شروع به انقباض و انبساط می کند در نتیجه به سنگ آسیب ورد خواهد شد ، اما سنگ های پلیمری از آن دسته از سنگ هایی می باشند که آب نمی تواند به داخل آن ها نفوذ پیدا کند.

سنگ های پلیمری

چسبندگی بالا

این محصول به دلیل اینکه دارای چسبندگی بالایی می باشد بنابراین می توان از آن در هنگام نصب کمک گرفت به این دلیل که می توان در زمان نصب با قرار دادن سنگ ریزه می توان موزاییک را به خوبی با سطح تراز کرد.

[همچنین بخوانید: مزایای سنگ های پلیمری]

قیمت های سنگ پلیمری چگونه تعیین می گردد ؟

قیمت این نوع از سنگ های مهندسی یا پلیمری با توجه به اصل بودن و یا مصنوعی بودن آن ها تعیین می گردد به این صورت که اگر سنگ طبیعی باشد بدون هیچگونه افزودنی دارای قیمت بالاتری می باشد ، در چنین حالتی استفاده از سنگ های پلیمری بسیار مقرون به صرفه خواهند بود و همین طور در رابطه با به صرفه بودن این محصول  پلیمری می توان به مقاومت بالای آن  اشاره کرد از دیگر سنگ ها در جهت استفاده بسیار مناسب تر می باشد چراکه با یک بار خرید سنگ پلیمری  مرغوب  ومناسب دیگر نیازی به خرید دوباره ی محصولی دیگر برای محوطه سازی نخواهید داشت .

اما قیمت آن با توجه به کارخانه ی تولید کننده ی سنگ و همچنین مواد اولیه ای که برای ساخت به کار می رود تعیین خواهد شد البته نانو بودن و چسبند گی بالای آن هم می تواند از عوامل تاثیر گذار بر روی قیمت باشد.

موزاییک های پلیمری در مقایسه با موزاییک های پرسی چگونه ساخته می شوند ؟سنگ های پلیمری

مواد مختلفی باعث تولید موزاییک های پلیمری می شوند که شامل ترکیبات و مواد افزودنی می باشد که با نسبت های معیین با یکدیگر ترکیب و بر روی سنگ  قرار می گیرند ، بنابراین این نوع از موزاییک نیز می تواند به روش های پرسی و یا ویبره نیز تولیدی گردد

در نتیجه موازییک پلیمری به دلیل مقاومت بالای خود و چسپندگی که دارد باعث می شود ریزش و یا کنده نشود و در ساختن آن نیز همچون دیگر موزاییک ها از آب و سیمان به مقدار فراوان نیاز خواهد بود تا بتوان با ترکیب شدن این مواد با مواد نانو یک پلیمری شکل بگیرد که می توان به عنوان موزاییک به کار رود در نتیجه در مقایسه با موزاییک های پرسی که به دو صورت ویبره و یا پرس کردن تولید می شوند

تولید موزاییک به روش پرس کردن

در نتیجه در جریان تولید موزاییک به روش پرس کردن ابتدا مواد اولیه را در قالب هایی می ریزند و سپس بر روی آن ملات سیمانی می کشند در نتیجه به وسیله ی دستگاه های پرس قدرتمندی که برای این کار تعبیه شده اند  پرس و بعد از طریق سیستم  بخار موزاییک را تولید می کنند .

در  روش دوم بتن ساخته شده را در قالب های مخصوصی می ریزند و سپس با عبور از روی میزه ویبره  در اتاق بخار بخار دهی می کنند در نهایت پس از گذشت چند ساعت بتن را از قالب خود خارج می کنند و برای اینکه نمای بهتری به آن بدهند و موزاییک تولید شده بیشتر دیده شود از فشار آب کمک می گیرند تا به این وسیله لعاب سیمانی را کنار بزنند و موزاییک ساخته شده طرح زیبا تری به خود بگیرد ، در این صورت موزاییک تولید شده به روش پلیمری دارای مزیت های فراوان تری نسبت به موازییک هایی می باشد که به روش پرس و یا ویبره فقط با بتن و آب ساخته می شوند  .

[مقاله مرتبط: ساختار موزاییک پلیمری]

چه موادی در ساخت موزاییک های پلیمری به کار رفته است ؟

در ساخت این نوع از موزاییک ها از مواد مختلفی استفاده می شود که این مواد عبارتند از :

  • استفاده نمودن از ماسه
  • استفاده کردن از ترکیباتی به نام ریز دانه
  • سیمان
  • روان کننده
  • رنگ دانه برای طراحی و رنگ آمیزی موزاییک
  • آب
  • مواد شیمیایی
  • نانو
  • استفاده از قالب های سیلیکان

موزاییک های پلیمری مقاومت بالایی در مقابل سرما دارند

به دلیل اینکه تراکم این نوع از موزاییک ها بیشتر می باشد باعث می شود ساختاری را به وجود آورند در مقابل سرما و یخبندان بتواند از خود مقاومت نشان دهد و همچنین مانع از نفوذ آب در خود شود

به همین خاطر موزاییک ا ی پلیمری در زمان پرس شدن بسیار متراکمم می شوند که این تراکم در مقایسه با موزاییک هایی که به روش سنتی ساخته می شوند قابل تشخیص است و را هکار فهمیدن این تراکم بسیار ساده خواهد بود

به این صورت که شما می توانید با زدن ضربه به موزاییک و شنیدن صدای آن از تراکم داشتن موزاییک خیالتان راحت شود و از طرفی دیگر این موزاییک ها به دلیل فشردگی که دارند ضخامتشان کمتر خواهد شد بنابراین از این نوع از موزاییک ها می توان در پشت بام های خانه استفاده کرد به ویژه در مناطق سرد سیر که استفاده از این نوع موزاییک ها به شدت توصیه می شود .

طراحی گوناگون : در این نوع موزاییک ها امان به وود آمدن طرح های مختلف وجود خواهد داشت ، این در حال است که موزاییک های پررسی و سنتی قدیمی در چند طرح و رنگ بیشتر تولید نمی شوند اما موزاییک های پلیمری را می توان در هر طرح و رنگی تولید کرد بنابراین برای سفارش آن با مشکلی مواجه نخواهید شد .

استفاده از موزاییک های پلیمری چه معایبی ممکن است در پی داشته باشد ؟

استفاده از موزاییک های خوب پلیمری در صورتی امکان پذیر است که مواد اولیه ی مناسب آن ها وجود داشته باشد ، اما برای تولید کردن موزاییک خوب پلیمری به موارد زیر حتما باید توجه شود چراکه در صورت نادیده گرفتن ممکن است استفاده از موزاییک های پلیمری به صرفه نباشند ، این موارد عبارتند از :

  • در صورتی که از روان کنند ها به نسبت مشخص شده استفاده نشود ممکن است برای مواد دیگر حساسیت ایجاد کند .
  • مواد اولیه ممکن است در زمان تر کیب شدن بایکدیگر دچار حساسیت شوند بنابراین باید به این مسئله توجه کرد .
  • در صورت استفاده از مواد روان کننده ی جامد در ساخت پلیمر باید دقت فروانی داشته باشید ، زیرا استفاده ی بیش از حد می تواند در کیفیت موزاییک پلیمری تاثیر داشته باشد .
  • ایجاد حساسیت در زمان ترکیب کردن رنگ دانه ها با مواد اولیه وجود دارد در نتیجه باید بسیار مراقب باشید تا آسیب در زمان ترکیب کردن این مواد متوجه ی شما نشود .
  • اگر از پودر سنگ بیشتر از چیزی که لازم است در ساخت موزاییک استفاده کنید ، موزاییک ساخته شده ترد تر و شکننده تر خواهد شد ، بنابراین باید با نسبت های مشخصی از پودر سنگ در ساخت موزاییک استفاده شود .

بنابراین یکی از معایب تولید موزاییک های پلیمری می توان به سخت بودن ساختنشان اشاره کرد چراکه برای تولید شدن نیاز مند دقت بالایی هستند ، در همین رابطه باید برای تولید این محصولات از افراد متخصص این کار استفاده شود و نمی توان از موزاییک سازانی که به شیوه ی سنتی اقدام به ساخت موزاییک می کنند استفاده کرد

در آخر هم باید حتما به این موضوع توجه کنید که در صورت استفاده کردن از مواد اولیه بیشتر از آن چیزی باید استفاده شود ممکن است در روند تولید موزاییک و بر روی کیفیت آن تاثیر بسزایی داشته باشد ، به عنوان مثال در صورت استفاده ی بیش از حد از پودر سنگ موزاییک دچار ترک خوردگی خواهد شد.

آیا می توان از موزاییک های پلیمری در پشت بام ها و تراس ها استفاده کرد ؟

می توان از موزاییک های پلیمری در پشت بام و نمای ساختمان ها استفاده کرد به همین خاطر از موارد مورد استفاده از موزاییک های پلیمری می توان  برای کفپوش کردن استفاده کرد به ویژه در روف گاردن ها ،چراکه این محصولات در صورت مرغوب بودن توانایی مقامت در مقابل فرسایش و شرایط آب و هوایی را خواهند داشت در نتیجه به کار گیری آن ها در منازلی که دارای روف گاردن می باشند مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

همچنین از دلایلی که این نوع از موزاییک را برای این کار مناسب تر کردده است می توان به داشتن تراکم بالا در قبال ضخامت پایین اشاره کرد به گونه ای که استفاده از این نوع پلیمر می تواند وزن تمام شده را بسیار سبک تر کند.

از دیگر مکان هایی که می توان از موزاییک های پلیمری به عنوان نوعی کفپوش استفاده کرد می توان به نمای ساختمان ها اشاره داشت که می توا ن از این نوع موزاییک ها در طرح ها و رنگ های مختلف استفاده کرد می توان در  باغ ها و مکان های عمومی نیز از این موزاییک ها استفاده کرد و حتی از این نوع محصول می توان در محیط هایی که بسته می باشند نیز استفاده کرد مانند داخل فضای ساختمان در کنار استخر های سر پوشیده اما باید پس از نصب توجه داشته باشید که محیط تهویه ی مناسب داشته باشد .

از چه روش هایی برای نگهداری موزاییک های پلیمری در دراز مدت می توان استفاده کرد ؟

 

پس از این که موزاییک ها را چه به عنوان کف پوش و یا به عنوان دکوراسیون استفاده کردید باید در نظر داشته باید که این موزاییک ها به نکاتی برای نگهداری نیاز خواهند داشت .

باید توجه داشته باشید که  موزاییک های پلیمری در مدت زمان طولانی  نیاز به مراقبت و نگهداری خاصی ندارند ، اما بسته به اینکه  اگر موزاییک کثیف  و آلوده  شد می توان آن را به وسیله ی آب با فشار زیاد تمیز کرد ، و یا حتی در صورتی  که مقدار لکه ی  بر روی موزاییک قرار بگیرد می توانید از محلول های اسیدی استفاده کنید به ویژه محلول اسید موریاتیک که  قدرت لکه بری فوق العاده ای دارد و می تواند لکه های ناشی از روغن ماشین و… را در کوتاه ترین زمان ممکن پاک نماید .

برای اینکه بتوانیم لکه های ایجاد شده را پاک کنید باید به این صورت از اسید ها استفاده شود ، بنابراین روش استفاده کردن از    اسید ها برای پاک کردن لکه ها به این صورت می باشد که مقداری از محلول اسیدی را بر روی  کفپوش بریزید و صبر کنید تا محلول بر روی موزاییک جاری شود سپس می توانید آن را پس از چند لحظه با آب شستو دهید ، اما درهنگام استفاده از محلول های اسیدی بهتر است از تماس  پیدا  کردن با آن خود داری شود .

یکی دیگر از روش هایی که برای نگهداری موزاییک ها مورد استفاده قرار می گیرد آب بندی کردن می باشد ، به این صورت که می توانید از یک عایق خارجی برای آب بندی استفاده نماید و روش امتحان این کار نیز به این شکل می باشد که اگر آب توانست در موزاییک نفوذ پیدا کند به این معنی می باشد که آب بندی به درستی صورت نگرفته است.

در هنگام نصب موزاییک ها باید به چه نکاتی توجه شود ؟

باید مکانی را که برای نصب موزاییک ها انتخاب می کنید از قبل صاف کرده باشید و هیچگونه پستی و بلندی نداشته باشد چراکه وجود پستی بلندی ها در زیر کار می تواند بر روی زیبایی کار تاثیر داشته باشد .

باید موزاییک ها را در فاصله ی مشخص از هم قرار دهید .

از ملات ماسه و سیمان به اندازه ی کافی در زیر موزاییک ها استفاده شود .

در صورتی که از این موزاییک ها برای بدنه ی دیوار و نما کردن ساختان استفاده می کنید حتما باید از اسکوپ سنگ برای  نگهداری موزاییک ها استفاده کنید .

پس از نصب در صورتی که مقداری ماسه و سیمان در بین درز ها جامانده باشد می توانید از برس استفاده کنید ، در این روش برای تمیز کردن موزاییک به آرامی برس را بر روی موزاییک ها بکشید تا با این کار به آن ها آسیبی  هم وارد نشود  .

شستشو با آب و مواد شوینده

در صورتی که بخواهید موزاییک ها را پس از نصب به طور کامل شستشو کنید می توانید به وسیله ی آب فراوان به همراه مواد شوینده آن ها را پاک کنید.

در صورتی هم که موزاییک ها را در محیط های بسته مانند آشپزخانه و یا اتاق به کار برده اید توجه داشته باشید که موزاییک ها برای خشک شدن نیاز به تهویه خواهند داشت ، به همین خاطر درب ها و پنجره های آپارتمان خود را باز نگه دارید تا هوا جریان پیدا کند .

به دلیل اینکه این موزاییک ها چسپندگی زیادی دارند به همین خاطر ممکن است در زمان نصب به خوبی در جای خود قرار نگیرند به همین خاطر باید در زمان نصب مقداری شن ریزه در پشت موزاییک قرار دهید تا موزاییک بهتر نصب شود .

این موزاییک ها در مقابل سرما بسیار مقاوم هستند اما در صورتی که در زمان نصب به خوبی درز های آنها پوشیده نشود ممکن است در صورت وجود باران آب به زیر موزاییک ها نفوذ کنند و آن را از سر جای خود بلند کنند ، به همن خاطر باید پس از نصب درز های بین موزاییک ها با دوغاب مناسب پوشیده شود تا از مشکلاتی که ممکن است پیش بیاید جلوگیری کنید .

برای نصب موزاییک ها بهتر است ملات را با ضخامت 2 تا 5 میلی متر در زیر موزاییک ها بریزید و مواظب باشید ملات از طرفین موزاییک بر روی سطح ریخته نشود چراکه تمیزی آن قدری مشکل خواهد بود .

آیا می توان از موزاییک های پلیمری به عنوان روشی دائمی برای کفپوش کردن استفاده کرد ؟

همانطور که در مباحث بالا توضیح داده شد ، این نوع از موزاییک هایی پلیمری در صورتی که توسط کارشناسان  به همراه اندازه گیری دقیق تولید شده باشند می توانند به عنوان کفپوش های دائمی به کار روند به طوری که بسیاری از مشتریان و استفاده  کنندگان از  موزاییک های پلیمری را در مقایسه با کفپوش های ارزان تری که دربازار وجود دارد مناسب نمی دانند چرا که پایین بودن قیمت می تواند به معنی بی کیفت بودن این محصولات باشد

اما در هنگام استفاده و خرید موزاییک های پلیمری باید به این نکته توجه داشته باشید که این نوع از کفپوش های ارزان در صورت استفاده کردن در محوطه سازی پس از گذشت دو سال عمر خود را از دست خواهند داد و نیاز به تعویض کردن خواهند داشت اما این در حالی است که موزاییک های پلیمری تولید شده و مرغوب به دلیل  داشتن توانمندی برای مقاومت در شرایط آب و هوایی مختلف می توانید پس از گزشت چندین سال نیز از آنها استفاده نمایید

به طوری که نیاز به تعویض نخواهند داشت ، درنتیجه استفاده از موزاییک های پلیمری به دلیل اینکه مناسب تر هستند  و  از استحکام کافی در هنگام استفاده برخوردار می باشند برای محوطه سازی مقرون به صرفه تر هستند ، از طرفی  دیگر در این نوع از موزاییک ها  مواد اولیه ی مرغوب و همچنین  مواد افزودنی  شیمیایی با کیفیت به کار برده شده است به همین خاطر است ، این نوع از موزاییک های پلیمری  در مقابل نفوذ آب به دلیل نانو بودن به خوبی از خود مقاومت نشان می دهند ، به طوری که می توان از آن ها در  کفپوش کردن استخر ها استفاده کرد .

0 0 رای ها
امتیاز این مطلب
guest
0 نظرات سایر کاربران
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments