مقالات

کفپوش مناسب ایوان؛ موزاییک یا سرامیک؟

بهترین کفپوش مناسب ایوان

با توجه به میزان ترددی که در ایوان منازل وجود داشته و البته در مجاورت تماس مستقیم نور خورشید و حرارت آن قرار دارند، موضوع انتخاب کفپوش مناسب ایوان نیز در جای خود، حساسیت به همراه خواهد داشت. زیبایی و دوام از یک سو و کارایی مناسب از سوی دیگر، باعث می شود که بخواهیم بهترین کفپوش برای اجرا و پیاده سازی در ایوان منازل را با یک نگاه تردیدآمیز از میان انواع موزاییک پلیمری یا سرامیک انتخاب کنیم.

هر یک از این ها دارای ویژگی ها و امتیازات مخصوص به خود بوده و البته با محدودیت هایی نیز همراه هستند. در ادامه با وبلاگ تارگت بتن همراه باشید تا ببینیم کدام یک از موزاییک پلیمری یا سرامیک برای کفپوش کردن ایوان منزل، بیشتر مناسب هستند.

بهترین کفپوش مناسب ایوان

 

زمانی که بحث از کفپوش کردن ایوان می رسد، باید به این نکته بیش از هر چیزی توجه داشت که در یک ایوان با تماس مستقیم نور و حرارت خورشید، بارش باران و برف، باد و طوفان، گرد و غبار و … روبرو هستیم و تمام این ها کاملا اجتناب ناپذیر خواهند بود. از این جهت ضرورت دارد کفپوش را طوری انتخاب کرد که با تمام این موارد سازگاری داشته و پس از سپری شدن یک یا دو فصل از سال، فارغ از این که کدام فصول باشند، با خرابی و عیب در کفپوش به لحاظ ظاهری یا کاربرد آن، روبرو نشویم.

با این حساب برای کف پوش کردن ایوان منزل، به گزینه ای نیاز داریم که دارای این ویژگی های مورد نظر باشد:

  1. مقاومت در برابر نور خورشید
  2. مقاومت در برابر حرارت و گرما
  3. مقاومت در برابر رطوبت ناشی از برف و باران
  4. مقاومت در برابر رفت و آمد
  5. مقاومت در برابر گرد و غبار

این موارد باعث می شود پس از خرید و نصب و اجرای کف پوش، بتوانید با اطمینان خاطر برای دوره های زمانی طولانی از آن استفاده کرده و خرابی و ایراد در آن پدیدار نشود.

حال با نگاهی میان مشخصات موزاییک های پلیمری و سرامیک های مختلف، به نظر می رسد که نسل جدید موزاییک ها، آن ها را به گزینه های ایده آلی برای کف پوش کردن ایوان منازل و محوطه های مشابه، تبدیل ساخته است.

موزاییک های پلیمری در برابر حرارت و گرما و به طور کلی شرایط جغرافیایی و آب و هوایی مقاومتی عالی دارند و از این لحاظ نگرانی از بابت آن ها وجود نخواهد داشت. به این شکل تفاوتی نمی کند که در شرایط جغرافیایی گرمسیری یا سردسیری از این کف پوش ها استفاده کنید.

ساختار و فرمولاسیون قبلی کفپوش های پلیمری به شکلی بود که طول عمر نسبتا کمتری داشتند و نمی توانستیم برای مدت زمانی قابل توجه نسبت به کارکرد آن ها اطمینان خاطر داشته باشیم. اما این موضوع با تغییر فرمولاسیون و مهندسی شیمی جدیدی که در خصوص ساخت کفپوش های بتنی پلیمری صورت گرفت، تغییر بهبود یافته ای را پشت سر گذاشت و اکنون می وان کفپوش های بتنی پلیمری را از مقاوم ترین کف پوش ها دانست.

موزاییک پلیمری در حقیقت یک سنگ مصنوعی به حساب می آید که طی یک فرآیند پلیمریزاسیون با ایجاد شبکه های بلوری در اتصال به سیمان، ایجاد می شوند. ترکیب پلیمر با مواد حاضر در فرمولاسیون، موجب کریستال شدن و تبلور سیمان شده و ساختار لازم را ایجاد می کند. در نهایت با چنین چیزی استحکام لازم در ساختار موزاییک فراهم شده و مقاومت عالی حاصل می گردد.

موزاییک پلیمری از ماسه، سیمان، رزین یا همان روان کننده پلیمری تشکیل شده است. به علاوه در ساختار آن رنگدانه های شیمیایی و پیگمنت ها نیز وجود دارند.

فرمول تولید موزاییک پلیمری

برای تولید موزاییک پلیمری، در یک ترکیب اولیه، موادی از جمله سیمان، ماسه، سنگ دانه، رنگدانه های شیمیایی، رزین سمنت پلاست و آب را در یک مخلوط کن، با هم مخلوط شده و ماده ای خمیری ایجاد می گردد. این ماده ی خمیری شکل را که فرمی روان دارد، در قالب هایی مختلف که از جنس های لاستیک، سیلیکون و پلیمر هستند، ریخته و روی نقاله میز ویبره انتقال می یابند. میز ویبره ماده خمیری درون قالب ها را می لرزاند تا حباب های هوا از داخل آن خارج و مواد به خوبی ترکیب و همگن شوند. در همین حین حرکت نقاله موزاییک های خام را برای کیورینگ به گرمخانه منتقل می کند. به اندازه بیست و چهار ساعت زمان، کافی خواهد بود تا موزاییک پلیمری به نقطه آمادگی نهایی برسد. نکته جالب در این مرحله آن است که در مدت این بیست و چهار ساعت بازی، موزاییک های پلیمری به حدی محکم خواهند شد که امکان استفاده از آن ها وجود دارد و نیازی نیست که مدت بیشتری در انتظار به عمل آمدن آن ها ماند.

به این مطلب امتیاز بدید
0 0 رای ها
امتیاز این مطلب
guest
0 نظرات سایر کاربران
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments