موزاییک پلیمری

ساختار و ویژگی های موزاییک پلیمری چگونه است؟

ساختار و ویژگی های موزاییک پلیمری

موزاییک پلیمری را در حقیقت به عنوان نوعی بتن خود متراکم  می شناسند که تراکم خود را به شیوه های همچون بسپارش یا پلیمریزاسیون و با لرزش روی میزه ویبره بدست خواهد آورد معمولا این کفپوش متراکم از موادی همچون ماسه، سیمان، سنگ دانه، رنگ های شیمیایی، آب، فوق روان کننده های مانند کربوکسیلات و … تشکیل می شود و همچنین توسط کارخانجات سازنده در طرح ها، ابعاد مختلف و طیفی رنگی وسعی به بازار ارائه می گردد.

ویژگی های موزاییک پلیمری

معمولا ترکیبات مختلف پلیمری که در تولید این محصول به کار رفته اند همچون افزودنی های شیمیایی مانند کربوکسیلات موجب چسبندگی بالای در بین اجزای سازنده این موزاییک می گردد که منجر به مقاومت بالای آن خواهد شد.

همچنین وجود رنگدانه های همچون اکسید آهن که از ویژگی های همچون مقاومت بالا در برابر محیط قلیایی و اشعه ی فرابنفش برخوردار هستند رنگ های مورد نظر را به این محصول خواهد بخشید.

موزاییک های پلیمری با جذب کمترین آب موجود در حدود 3 درصد و تراکم بالای که دارند دارای خصوصیات بارزی همچون مقاومت بالا در سرمای شدید و یخبندان هستند.
می توان برخی از ویژگی های موزایبک پلیمری را در دو دسته تقسیم بندی کرد که شامل موارد زیر می باشد:

از نظر رنگ:

این کفپوش با داشتن خصوصیاتی همچون رنگدانه های مقاوم در برابر نورخورشید امروزه شاهد تولید آن توسط کارخانجات گوناگون در انواع مختلفی از آن و طیف های رنگی بسیار متنوع به بازار هستیم که برخی از این رنگ بندی ها شامل سفید، قرمز، مشکی، آبی و سبز، قهوه ای و …است.

از نظر طرح:

با توجه به خصوصیات موزاییک های پلیمری می توان گفت انواع مختلفی از طرح های پلیمری توسط کارخانجات در قالب های زیبا تولید گردیده که مطابق با سلیقه و کاربرد آن ها بسیار متنوع می باشند.

بنابراین می توان گفت مصرف این محصولات در کفپوش منازل، باغ، ویلا، معابر و … رو به گسترش است و از دلایل مهم مصرف بالای این محصول می توان به زیبابی خارق العاده، وزن کم، عدم نیاز به برشکاری، مقاومت بالا و قیمت محصول اشاره کرد.

[همچنین بخوانید: معایب و مزایای موزاییک پلیمری]

برخی از انواع موزاییک های پلیمری موجود در بازار به صورت زیر هستند:

  • موزاییک پلیمری طرح چرمی
  • موزاییک پلیمری طرح ونوس
  • موزاییک پلیمری طرح مالون
  • موزاییک پلیمری طرح پارسه
  • موزاییک پلیمری طرح خورشیدی
  • موزاییک پلیمری طرح لاشه ای
  • موزاییک پلیمری طرح کوبیک
  • موزاییک پلیمری طرح آجری
  • و …

وجود انواع موزاییک ها به دلیل این است که کارخانجات سازنده این محصول برای در دست داشتن بازار اقدام به تولید موزاییک های پلیمری مختلف می نمایند تا در رقابت با سایر تولیدکنندگان این محصول عقب نمانند و با به کارگیری مواد اولیه باکیفیت در تولیدات خود توانسته اند رضایت مشتریان را کسب نمایند و بدین طریق موجبات رضایت مشتریان را از محصولاتشان فراهم نمایند و به همین جهت مشتریان معمولا خواستار محصولات این برندهای سازنده معروف هستند.

بسیاری از این کارخانجات علاوه بر عرضه حضوری محصولاتشان در مراکز و نمایندگی های مختلف خود در سطح شهرهای گوناگون، به راه اندازی سایت های فروش آنلاین پرداختند تا بتوانند به کسانی که امکان خرید حضوری را ندارند به طور غیرحضوری خدمت رسانی کنند.

انواع موزاییک ها

ابتدا به تعریف موزاییک می پردازیم که در واقع از مصالح بسیار پرکاربرد در صنعت ساختمان سازی محسوب می شود که از آن به عنوان کفپوش فضاهای داخلی و خارجی استفاده فراوانی می نمایند.
در حقیقت موزاییک ها نوعی بتن به صورت متراکم است که تراکم حاصل شده را با استفاده از دستگاه های مخصوص پرسی و ویبره ای به دست می آورد که می توان گفت این تراکم موجب مقاومت بالای آن در برابر سایش و شرایط های مختلف محیطی همچون سرما، گرما، رطوبت و …  می گردد.

به طور کلی می توان موزاییک ها را به چهار دسته تقسیم بندی کرد که عبارتند از:

  • موزاییک های تک لایه
  • موزاییک های دو لایه
  • موزاییک های پلیمری
  • موزاییک های واش بتن یا شسته شده

حال به بررسی موزاییک پلیمری می پردازیم که انواع دیگر موزاییک ها بسیار با دوام تر است و به همین جهت تقاضای خرید این محصول  بسیار گسترده می باشد.

[همچنین بخوانید: راهنمای خرید موزاییک]

مواد تشکیل دهنده موزاییک های پلیمری

  • سیمان های معمولی پرتلند
  • ماسه با دانه های مناسب و مقداری ماسه دانه ریز کم
  • استفاده از رزین های مصنوعی همچون فوق روان کننده های پلی کربوکسیلات
  • استفاده از پگیمنت ها که در حقیقت به عنوان رنگدانه های شیمیایی هستند و دارای طیف گستره ای رنگی می باشند که شامل زرد، آبی، قهوه ای، مشکی، سبز و .. می شوند. علاوه بر استفاده از این رنگدانه ها در رنگ آمیزی موزاییک های پلیمری استفاده گسترده ای در صنایع پلاستیک سازی و تولید کاشی و صنعت رنگسازی دارند.
  • آب
  • افزودنی های مجاز
  1. روش نصب موزاییک پلیمری چگونه است؟

موزاییک های پلیمری را به عنوان نوعی بتن خود متراکم می شناسند که تراکم خود را از طریق پلیمریزاسیون و میز ویبره به دست می آورند و از موادی همچون سیمان، ماسه، رنگدانه ها، رزین سمین پلاست، سنگدانه ها و آب در ابعاد و اندازهای متنوع در کارخانجات تولید می گردند و به صورت حضوری و اینترنتی به بازار فروش عرضه می گردد.

حال به چگونگی نصب این محصول به عنوان کفپوش مکان های مختلف می پردازیم تا به هنگام نصب آن مصرف کنندگان با مشکلات مختلفی روبرو نشوند.

در ابتدا باید زیرسازی و شیب بندی محل نصب این موزاییک ها به درستی انجام شود و برای این کار معمولا از یک لایه ملات نیمه خشک استفاده می کنند که دارای ضخامت مناسب می باشد تا منجر به استحکام زیرین محل نصب موزاییک پلیمری گردد.

در مرحله بعد جهت نصب موزاییک های پلیمری باید بر روی بتن فرش شده، پودر سنگ و سیمان را که اصطلاحا دوغاب نامیده می شود را با ضخامت 2 تا 5 میلیمتری کاملا پهن کرده تا روی این بتن را بپوشاند اما باید توجه کرد که بتن حالت نیمه خشک داشته باشد.

حال موزاییک ها را با ابعاد یک متر مربع به طور منظم در کنار یکدیگر قرار می دهند.

حال باید با استفاده از چکش پلاستیکی به موزاییک های که بر روی بتن چیده شده‌اند ضربه های ملایمی زده شود تا موزاییک به دوغاب ریخته شده در زیر آن بچسبد و دوغاب تمام فضای زیر موزاییک را پر کند به طوری که اضافه آن از درز بین محصولات بیرون بزند.

حال باید دوغاب اضافی در بین درز موزاییک ها را با یک پارچه یا ابر تمیز پاک نمود.

توجه نماید که اگر بین موزاییک های چیده شده فاصله باشد باید با آب، سیمان و رنگ دوغابی ایجاد کنید و با استفاده از بطری آن را بر روی محل مورد نظر ریخته تا فضای خالی به طور کامل پر شود و دیگر مایع تولید شده پایین نرود.
بهتر است بعد از مدت زمانی در حدود نیم ساعت بر روی آن پودر سنگ بریزید و بعد از 5 دقیقه اطراف درزها را با پارچه یا گونی نخی تمیز نماید تا اثر آن ها بر روی موزاییک موجب لک نگردد.

بهتر است به هنگام نصب موزاییک های پلیمری نکات مختلفی را رعایت کنید که برخی از آن بدین شرح هستند:

می توان برای این که دوغاب سیمان حالت چسبندگی بیشتری داشته باشد در آن چسب های مخصوصی بریزید.

  • بعد از نصب موزاییک ها پلیمری و ریختن دوغاب بهتراست تا 48 ساعت بر روی مکان نصب از رفت و آمد جلوگیری شود چرا که منجر به ایجاد فرورفتگی و از بین رفتن شیب مناسب مکان می گردد.
  • انواع گوناگون موزاییک های پلیمری دارای قابلیت برشکاری و سوراخ کاری می باشند.
  • توجه نمود که اگر دوغاب استفاده شده در زیر موزاییک کافی نبود حتما بعد از اتمام کار با استفاده از سیمان خشک و پودر سنگ بین درزها را پر کرد تا با ایجاد رطوبت بر روی موزاییک ها موجب سخت شدگی و پرشدن این درز گردد.
0 0 رای ها
امتیاز این مطلب
guest
0 نظرات سایر کاربران
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments