موزاییک پلیمری

مزایا و معایب موزاییک های پلیمری کدامند؟

موزاییک پلیمری

در موزاییک های پلیمری به خاطر استفاده از رنگ دانه هایی که از ترکیبات شیمیایی و رنگ های بسیار متنوع و زیاد یکی از گزینه های خوب این موزاییک ها می باشد ولی موزاییک های سنتی بیشتر در طیف رنگی زرد و قرمز تولید می شود و چون از روان کننده ها در موزاییک های سنتی استفاده نمی شود نمی توانند از رنگ دانه استفاده کنند و این رنگ دانه های شیمیایی به دلیل کوچک و ریز بودن فقط در حالت فوق روان کننده قابل استفاده می باشند. همین طور در موزاییک های ویبره ای به دلیل مقاومت بسیار اندک و پایین قسمت رویی و لایه ی بالایی آن و سابیده شدن قسمت بالایی و رنگ دانه هایی که در این نوع از موزایک ها استفاده می شود، از نوع معدنی می باشد به همین دلیل نسبت به سایش مقاومت اندکی دارد . موزاییک های سنتی به دلیل مقاومت کم آنها نسبت به سابیده شدن و فرسایش بعد از مدت زمانی ظاهر آنها دیگر همان کیفیت اولیه را دارا نمی باشد و به دلیل فرسایش لایه ی بالایی ، لایه ی زیری آن مشاهده می شود و چون در قسمت زیرین آن از رنگ استفاده نمی شود ظاهر موزاییک دیگر زیبایی خود را از دست می دهد. اما در کل باید دید مزایا و معایب موزاییک پلیمری شامل چه موارد می شود. برای شناخت بهتر این موضوع در ادامه با ما همراه باشید.

مزایا و معایب موزاییک پلیمری:

مزایای موزاییک پلیمری

  • همچون مقاومت بالا به میزان 3 بربر بتن و همچنین به خاطر ترکیبات خاص و استفاده از تکنیک های جدید .
  • وزن سبک و کم کار با این نوع موزاییک را بسیار راحت کرده است و از این روی به عنوان کفپوش پلیمری حیاط بسیار کاربرد دارند.
  • به خاطر استفاده از اصول و طراحی مدرن قیمت آن به نسبت دیگر موزاییک ها کمتر می باشد.
  • به دلیل تولید در رنگ ها و طرح های بسیار متفاوت و زیاد و استفاده از قالب هایی با طرح های متفاوتی را دارد
  • این موزاییک ها را با توجه به شرایطی که در آن مکان قابل استفاده است می شود با توجه به آن شرایط تولید کرد مانند استفاده در فضاهای بیرونی یا داخلی ، کف، دیوار.
  • نیازی به برش دادن این نوع موزاییک ها نیست زیرا خود دارای انواع موزاییک ها و ساز های مختلف است.
  • نصب راحت و آسان و نیازی به تجهیزات خاصی برای نصب این موزاییک ها نیست.

انواع موزاییک پلیمری

یکی از اصول انتخاب موزاییک میزان دانستن میزان تراکم موزاییک می باشد یعنی هر چقدر تراکم موزاییک بالا باشد در آب هوای سرد و یخبندان نیز از مقاوت بسیار زیادی برخوردار می باشد . پس در موزاییک پرسی تراکم آن به دستگاه پرس و فشاری که دستگاه بر آن وارد می کند بستگی دارد. در موزاییک های پلیمری با افزودن مواد پلیمری در موزاییک می توان میزان تراکم آن را بالا برد.

دیگر مزایای موزاییک پلیمری موارد:

موزاییک های پلیمری که در کشور تولید می شوند به نسبت موزاییک های قدیمی از تراکم بیشتری برخوردار می باشند و میتوان ان را به وضوح دید و تشخیص داد و برای تست میزان تراکم می بایست ضربه ای به موزاییک بزنید و صدای آن را گوش دهید و همچنین به دلیل اینکه می توان میزان تراکم در موزاییک پلیمری را بالا برد و مقاوم بودن آن را افزایش داد و موزاییک هایی با ضخامت کمتری تولید کرد که می توان در پشت بام نیز از این نوع موزاییک استفاده کرد که در فصل سرما نیز ترک خوردگی در آن ایجاد نمی شود و مناسب مناطق سرد سیر نیز می باشد.

به علاوه به دلیل نوع تولید در موزاییک های پلیمری امکان تولید ان در انواع مختلفی از رنگ ها امکان دارد در موزاییک هایی که به روش سنتی ساخته می شود چون با روش پرسی تولید می شوند محدودیت در ایجاد انواع طرح ها وجود دارد .

معایب موزاییک های پلیمری

بر ای اینکه موزاییکی با کیفیت و طراحی خاصی تولید شود نیاز به مهارت و تجربه در کار نیاز است و همچنین برای اینکه موزاییک بدون ایراد تولید شود نیاز به مواد اولیه ی خوب نیاز است. از جمله معایبی که می توان برای موزاییک های پلیمری به آن ها اشاره کرد، موارد زیر هستند:

  • حساسیت موزاییک تولید شده به میزان مواد اولیه ای که به کار می رود به خصوص مواد فوق روان کننده و آب.
  • حساسیت محصول تولید شده به زمان مخلوط شدن مواد اولیه و نظم اضافه نمودن آنها
  • حساسیت بسیار بالا به چگونه گی و نوع فوق روان کننده ها و به خصوص میزان اندازه مواد جامد فوق روان کننده ها.
  • حساسیت بالا به میزان کیفیت و اندازه رنگدانه ها در طرح های مخلوط
  • به دلیل استفاده از پودر سنگ و بودن خاک در ماسه باعث تردی در موزاییک خواهد شد.

انواع موزاییک پلیمری

پس یکی از ایرادهای موزاییک های پلیمری تولید بسیار حساس و سخت آن در کنار قیمت موزاییک پلیمیری می باشد و به دلیل اینکه موزاییک سازان سنتی برای تولیدات خود با این همه حساسیت رو به رو نیستند و در ترکیبات خود از پودر سنگ نیز بهره می برند که اگر از همین پودر سنگ در موزاییک پلیمری استفاده شود کیفیت کار را پایین خواهد آورد و به مرور زمان باعث ترک خوردگی در سطح موزاییک خواهد شد پس موزاییک سازان سنتی به هیچ عنوان مهارتی در ساخت موزاییک های پلیمری نخواهند داشت.

به این مطلب امتیاز بدید
0 0 رای ها
امتیاز این مطلب
guest
0 نظرات سایر کاربران
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments