موزاییک پلیمری

کاربردهای کفپوش پلیمری کدامند؟

کاربردهای کفپوش های پلیمری

در قدیم مصالحی که برای ساخت داخلی ساختمان و بناها استفاده می شد محدود به مصالحی مانند؛ چوب، سنگ، آجر، گچ و سیمان بود که اجرای پوششی فضاهای داخلی با آن ها صورت می گرفت. کاربردهای موزاییک پلیمری بسیار فراوان است و می توان در تمام زمینه ها از آن ها استفاده کرد.

از ترکیبات و فرآورده های پلاستیکی و پلیمری می توان در بخش های مختلف ساختمان به عنوان مصالح مختلف بهره گرفت. از پلاستیک های نرم و مقاوم پلیمری مخصوص می توان برای ساخت انواع کفپوش ها، پوشش دیوارها و پوشش سقف ها به کار برد. کفپوش های پلیمری نوع جدیدی از کف پوش های مقاوم به سایش و مواد شیمیایی هستند. از ویژگی های مثبت این کفپوش ها تنوع رنگ در بیشتر از ۱0 رنگ مختلف، با ۴ سایز و حدود ۱4طرح تولید می ‌شود. این تنوع در موزاییک پلیمری موجب محبوبیت بیشتر و امکان استفاده های فراوان در مکان های مختلف شده است. از انواع این محصولات می توان به کفپوش های اپوکسی،  کفپوش های پی وی سی، کفپوش پلی یورتان، موزائیک کف وینیلی همگن، کفپوش ها و موزائیک های رابری و کفپوش پلی یوریا اشاره کرد.

اصلی ترین کاربردهای کفپوش های پلیمری

کاربردهای این دست از کفپوش ها را می توان در موارد زیر جای داد. البته همچنان محوطه های دیگری نیز هستند که به شکلی می توان از این نوع کفپوش ها در آن ها استفاده کرد.

به کارگیری در کارگاه های تولیدی مختلف

امروزه با توجه به گسترش کاربرد مواد پلیمری، برای ساخت یا بازسازی انواع کارگاه های تولیدی و کارخانه ها از مواد پلیمری برای کفسازی استفاده می کنند. این کفپوش ها قابلیت ترمیم کردن به صورت جزئی در یک یا چند تکه مجزا را دارند و از لحاظ قیمت به صرفه و اقتصادی هستند.

در کارخانه ها و کارگاه های تولیدی مانند کارگاه های رنگ کاری، کارخانه های تولید محصولات شیمیایی و … اغلب با مواد شیمیایی گوناگون کار می شود. در این شرایط هر لحظه امکان ریختن مواد شیمیایی و اسیدها بر روی سطح زمین وجود دارد. اگر در این مکان ها از کفپوش مناسب استفاده نشود می تواند خطرات و هزینه های بالایی برای صاحب کارگاه یا کارخانه به همراه داشته باشد. یکی از قابلیت های مهم در کفپوش های پلیمری مقاومت بالا در برابر خوردگی و مواد شیمیایی و اسیدی است. به همین دلیل کفپوش های پلیمری اپوکسی ضد اسید مناسب ترین گزینه برای کفسازی این مکان ها می باشد. این مواد علاوه بر داشتن مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی، از مقاومت مکانیکی و چسبندگی سطحی خوبی نیز برخوردارند. قیمت موزاییک پلیمری در تولیدی های مختلف، متفاوت می‌باشد.

[مقاله مرتبط: بهترین کفپوش های نظامی کدامند؟]

کاربردهای کفپوش پلیمری

خواص و ویژگی های کفپوش های اپوکسی ضد اسید

  1. مقاوم در برابر مواد اسیدی و قلیایی متوسط
  2. مقاومت در مجاورت مواد نفتی و مشتقات آن
  3. مقاوم در برابر الکل ها، حلال ها و نمک ها
  4. دارای مقاومت مکانیکی
  5. قابلیت شستشو و ضد عفونی کردن
  6. نفوذ ناپذیری آب و دیگر سیالات به داخل زمین
  7. عدم جذب گرد و غبار
  8. عایقی مناسب در برابر جریان الکتریسیته
  9. عمر زیاد کفپوش

کف پوش های پلیمری همانطور که از نامشان پیداست از جنس پلیمر و پلاستیک هستند و قابلیت شستشو دارند. به همین جهت سطح زمین به آسانی شستشو و ضد عفونی می شود و از لحاظ بهداشتی برای به کارگیری در کارگاه های غذایی و دارویی مناسب هستند. این خواص و ویژگی ها موجب شده تا از این کفپوش ها در مکان هایی مانند؛ کارخانه های صنعتی، کارخانه های صنایع شیمیایی، پالایشگاه ها، صنایع پتروشیمی، نیروگاه ها، کارخانه های صنایع غذایی، کارخانه تولید فرآورده های شیر و لبنیات، بیمارستان ها، داروسازی ها، کشتارگاه ها، گاو داری ها و مرغداری ها مناسب ترین پوشش باشد.

کاربردهای کفپوش های پلیمری در سالن خانه و آرایشگاه ها

کفپوش پلیمری اپوکسی سه بعدی یکی از مدرن ترین کفپوش هایی است که در منازل، سالن های آرایش، نمایشگاه ها و اماکنی که نیاز به دیزان و زیبایی دارند کاربرد دارد. اجرا کننده کفپوش برای انجام این کار با تلفیق سیستم اپوکسی همرا با یک نقاشی سه بعدی که توسط لاک اپوکسی محافظت می شود طرحی زیبا می سازد. در خانه ها و سالن های آرایشی، راحتی در نظافت سطح زمین و زیبایی زمین بسیار اهمیت دارد. کفپوش پلیمری اپوکسی سه بعدی با دارا بودن این دو ویژگی محبوبیت بالایی در میان افراد برای دیزاین کردن یافته است.

کفپوش های پلیمری مناسب برای کفسازی پارکینگ ها

یک بخش مهم در ساختمان های مسکونی و تجاری پارکینگ است، که امروزه اغلب پارکینگ ها چند طبقه هستند. نظافت و نگهداری پارکینگ های بزرگ و طبقاتی به مراتب سخت تر از یک پارکینگ کوچک است، به همین دلیل پوششی مناسب برای این مکان ها انتخاب شود. از این روی می توان یکی از کاربردهای کفپوش پلیمری را کفسازی پارکینگ ها دانست.

[مقاله مرتبط: بهترین کفپوش برای پارکینگ]

کاربردهای کفپوش های پلیمری

پارکینگ های مراکز تجاری که خودرو ها دائما در حال تردد هستند باید دارای پوشش مقاوم در برابر سایش و خوردگی باشد و در صورت خراب شدن قابلیت تعمیر قسمتی از آن در زمان کوتاه  میسر باشد. کفپوش پلیمری این امکان را فراهم کرده است تا هم نظافت به آسانی صورت گیرد و هم در کوتاه ترین زمان می توان با کمترین هزینه قسمتی از آن را که آسیب دیده را تعمیر کرد. در کنار تمام مزایای گفته شده قابلیت خط کشی با رنگ های مختلف و اجرای آسان این کفپوش های پلیمری از مزایای دیگر این پوشش پلیمری محسوب می شود.

کلام آخر

شما چه کاربردهای دیگری از کفپوش پلیمری می شناسید که در بالا به آن ها اشاره نشده باشد؟ این موارد را با ما و دیگر کاربران وبلاگ تارگت بتن در میان بگذارید.

0 0 رای ها
امتیاز این مطلب
guest
0 نظرات سایر کاربران
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments