واش بتن

از ساخت واش بتن چه می دانیم؟

ساخت واش بتن

کفپوش های بتنی برتری که در بسیاری از محوطه ها مورد استفاده قرار می گیرد، مربوط به واش بتن می باشد. این محصول خاص را از سیمان و همچنین سنگ دانه های معدنی تولید می کنند و جالب است بدانید که بیشتر این سنگ دانه ها رنگ طبیعی دارند.

دیگر مواد مهم در ساخت واش بتن مربوط به چسب بتن است که همراه با افزودنی های مخصوص برای این نوع واش بتن به کار برده می شوند تا طرح ها و نقش های متفاوت و زیبایی را در محیط مورد نظر به وجود آورده و از این طریق بتوان به محیط زیبایی بیشتری بخشید.

بیشتر معماران و مهندسان ساختمان باور دارند که واش بتن را می توانند برای کف ساختمان به کار برند و در حال حاضر مناسب ترین پوشش بتنی می باشد که می توان از آن استفاده کرد. البته این موضوع در خصوص کفپوش بتنی سمنت پلاس نیز صدق می کند.

ترکیب های اصلی که برای واش بتن به کار برده می شوند، همان طور که اشاره شد، شامل سیمان پرتلند هم می شوند که بهتر است، از سیمان هایی که تیپ 2 هستند، بیشتر استفاده شود تا کار مرغوب تری به وجود آید.

از مواد مناسب دیگر می توان به ژل میکروسیلیس اشاره کرد که از این ماده در واش بتن به کار می برند تا نفوذ یافتن آب کمتر شود و رطوبت به درون موزاییک نفوذ نکند.

منظور از داشتن اصطکاک بالای واش بتن این است که در مقابل سائیدگی به هیچ عنوان شکل آن دچار مشکل نمی شود و بعد از مدتی فرم آن تغییر نمی کند. واش بتن را بهتر است که در فضاهای باز استفاده نمایید.

انواع واش بتن درجه یک کدام موارد می باشند؟

امروزه واش بتن ها را در نوع های مختلفی تولید کرده اند و این محصول را در اختیار مصرف کنندگان قرار داده اند تا با توجه به محیط مورد نظر استفاده شود.

واش بتن درجا از قدیمی ترین مدل های واش بتن است که بیشتر این محصول را در زمانی می ساختند که ماشین آلات مختلف به صنعت ساخت و ساز هنوز وارد نشده بودند و محصول به این صورت تولید می گردید. در ساخت این محصول بتن آماده ای که مخلوط می شود، را در قالب های خاصی می ریزند و سطح مورد نظر را صاف می کنند، بعد از این اقدمات با استفاده از فشار آب این بتن را شست و شو می دادند، با این کار سیمانی که در اطراف سنگ دانه ها وجود داشت،

به طور کامل شسته می شد و در مقابل قسمت خاصی از سطح سنگ ها برجسته تر از دیگر قسمت ها می گردید. این نوع واش بتن با توجه به اینکه از فرمولاسیون خاصی برای ساخت آن به کار نمی برند ممکن است، در زمان خیلی کوتاهی کیفیتش را به طور کامل از دست دهد و سنگ دانه های موجود در این واش بتن از خود بتن جدا می گردند. با توجه به این موارد از واش بتن های درجا کمتر استفاده می شود و امروزه در صنعت ساختمان سازی جایگاهی خیلی خاصی ندارد.

نوع دیگر واش بتن مربوط به واش بتن ویبره می باشد که برای تولید کردن این نوع کفپوش معمولا سیمان و مواد دیگری همانند سنگ دانه و همچنین پودر سنگ را به اضافه آب در قالب های خاص می ریزند و این مواد را در میز ویبره می گذارند تا در این قسمت حباب هایی که در این مخلوط وجود دارد، با استفاده از لرزش میز از بین برود و تراکم مربوط به این ماده افزایش پیدا کند.

ساخت واش بتن

لازم به ذکر است که؛

بعد از گذراندن این مراحل واش بتن مورد نظر دارای مقاومت زیادی می شود، این مواد را از قالب های مناسب بیرون می آورند و با فشار آب خیلی بالایی سطح این نوع واش بتن را به شکل برجسته ای نمایش می دهند.

کفپوش پرسی به این صورت می باشد که در ساختن این نوع محصول باید 50 درصد از قالب پرس مانند را با استفاده از ترکیب های خاصی که برای تولید واش بتن وجود دارد، پر کرده و بقیه قسمت را با استفاده از ماسه و همچنین سیمان و میزان مناسبی از آب، پرس می کنند.

بعد از اینکه عملیات پرس انجام می گیرد، این ترکیب را که به شکلی متراکم صورت گرفته از قالب مورد نظر خارج می کنند و برای بیست و چهار ساعت در اتاق بخار می گذارند. بعد از این اقدام سطح مورد نظر را می شویند و در این مورد لازم است، دقت شود که پرسی که با قدرت بیشتری انجام شود، مقاومت بالاتری دارد.

قیمت واش بتن مهم است و واش بتن آنتیک نیز از محصولات دیگری است که در زمینه ساختمان سازی از این نوع واش بتن به کار برده می شود. واش بتن آنتیک را به نوعی واش بتن ماشینی نوینی می دانند که در ساخت این مواد حساسیت خیلی بالایی به کار برده می شود و دقت کافی برای آن در نظر می گیرند.

سنگ دانه هایی که در این واش بتن استفاده می شود، لازم است، استانداردهای مناسب را با توجه به موارد مهم دریافت کرده باشد و در زمینه ضریب سایش بالا در مقابل سیمان و همچنین جذب کردن آب، این استاندارد خاص رعایت شود، همچنین داشتن مقاومت فشاری مناسب و استفاده از رنگ یکنواخت در کل این محصول اهمیت دارد.

آیا واش بتن درجه یک دارای ابعاد مختلفی است؟

در حال حاضر واش بتن های درجه یکی که ساخته می شوند، دارای ابعاد گوناگونی هستند و هر کاربری با توجه به مکان مورد نظر و میزان اندازه محیط می تواند از این واش بتن های با کیفیت به کار برد.

یکی از مواردی که باعث می شود، واش بتن سایزهای مختلفی داشته باشد، مربوط به شرکت سازنده این محصول است و در خیلی از شرکت ها که به کیفیت بالای محصولات خود و کسب رضایت مشتریان توجه زیادی دارند، تلاش می گردد که از واش بتن هایی با ابعاد خاص استفاده کنند.

اندازه واش بتن ها دارای تنوع زیادی است و معمولا در سایز 30 در 30 و همچنین اندازه 30 در 60 واش بتن های درجه یک ساخته می شوند و از سایزهای مورد استفاده در خیلی از مکان ها که اندازه مناسبی می باشد، مربوط به 30 در 60 است.

ابعاد دیگر واش بتن های درجه یک مربوط به سایز 40 در 40 و سایز مناسب دیگر 50 در 50 این محصول است و هر مشتری با توجه به درخواست خاص خود می تواند اندازه های مختلفی از این نوع واش بتن را سفارش دهد یا از شرکت مورد نظر بخواهد که رنگ خاصی را برای واش بتن به کار برند.

آیا واش بتن دارای رنگ های متفاوتی است؟ نکات حائز اهمیت برای انتخاب رنگ واش بتن درجه یک کدام موارد می باشند؟

همان طور که اشاره شد، در زمینه واش بتن و رنگ های آن با توجه به سلیقه ای که مشتریان دارند، می توان رنگ های این واش بتن را عوض کرد و به نوعی قابلیت تغییر دادن رنگ آن وجود دارد. به صورت کلی ترکیب رنگ های موجود واش بتن درجه یک در بازار شامل این موارد می شود:

واش بتن با رنگ سفید و قرمز که درصد مناسبی رنگ های ترکیبی دارد، از جمله رنگ های پر طرفدار در زمینه واش بتن است که در خیلی مکان ها مورد استفاده قرار می گیرد.

نوع دیگری از رنگ واش بتن درجه یک شامل رنگ های ترکیبی سفید و قرمز می باشد که معمولا در برخی موارد ممکن است از رنگ قرمز بیشتر به کار برده شود، یا در صورت نیاز مشتریان رنگ سفید این محصول بیشتر نمایان گردد.

رنگ سفید و مشکی نیز از ترکیب رنگ های مهم دیگر است که در محیط های خاص توسط مشتریان به کار برده می شود، همچنین رنگ های مهم سفید و سبز از واش بتن های دیگری هستند که در بازار وجود دارند و مورد استفاده قرار می گیرد.

واش بتن های درجه یک که رنگ آجیلی دارند، نیز از مهم ترین واش بتن های موجود در بازار هستند که با توجه به رنگ متفاوت و زیبای این محصول در مح یط های مختلفی به کار برده می شود.

رنگ های ترکیبی قرمز و مشکی و رنگ سبز نیز از جمله واش بتن های پر متقاضی در بازار هستند.

رنگ ترکیبی سفید و زرد نیز از واش بتن های درجه یک مهم است که مشتریان زیادی از آن استفاده می کنند.

واش بتن رنگ لیمویی و سفید نیز وجود دارد.

واش بتن آجیلی را از ترکیب رنگ های خاص می سازند.

واش بتنی که به تنهایی رنگ لیمویی را شامل شود، نیز در این مورد اهمیت دارد.

واش بتن رنگ سبز نیز از دیگر واش بتن های مورد نیاز می باشد.

در خیلی موارد مشاهده می شود که رنگ های واش بتن ممکن است که ترکیبی باشد و رنگ های مختلفی استفاده گردد.

ترکیب کردن رنگ هایی چون سفید با رنگ قرمز از رنگ هایی می باشد که برای واش بتن رایج است و بیشتر به کار برده می شود.

در خیلی موارد واش بتن هایی وجود دارند که از ترکیب کردن سه رنگ در یک قطعه ساخته می شود و معمولا این رنگ ها شامل سفید و قرمز و همچنین رنگ لیمویی می باشد.

رنگ قرمز به اضافه ترکیب رنگ مشکی و سبز نیز از دیگر رنگ های مهم واش بتن است.

از رنگ هایی که طرفداران خاص خود را دارد، می توان به رنگ سفید و مشکی در کنار رنگ قرمز اشاره کرد.

لازم به ذکر است که واش بتن هایی وجود دارند که تک رنگ هستند و در صورت نیاز مشتریان می توانند از آنها استفاده کنند. واش بتن تک رنگ سفید از جمله این واش بتن ها می باشد.

واش بتنی که به رنگ گیلاسی است، نیز در خیلی از محوطه های باز به کار برده می شود.

واش بتن با تک رنگ لیمویی نیز از دیگر واش بتن های مهم و مورد استفاده در خیلی از محوطه ها است.

ساخت واش بتن

در ساخت واش بتن به شیوه ویبره چه اقداماتی صورت می گیرد؟

برای تولید واش بتن درجه یک روش های مختلفی به کار برده می شود و هر یک از این روش ها ساخت متفاوتی دارد. در ساخت واش بتن به شیوه ویبره معمولا بعد از اینکه مواد اولیه مورد نیاز برای این محصول به صورت کامل مخلوط می گردد، بتن هایی که از این طریق به دست می آید را در یک سری قالب های لاستیکی مخصوص می ریزند و این قالب ها را از میز ویبره می گذرانند و به اتاق بخار هدایت می کنند،

سپس یک روز بعد از قرار دادن این محصول در اتاق بخار و وارد کردن حرارت مناسب به آن، کارشناسان این بتن های موجود در قالب را بیرون می آورند و با استفاده از فشار آب تا حد خاصی و همچنین به وسیله برس های مخصوصی که وجود دارند، لعاب های سیمانی موجود در کناره های این سنگ دانه ها را بر می دارند تا در همان ابتدا برجستگی سنگ ها بیشتر مشخص شود.

در هنگام ساخت واش بتن قرار دادن مواد ترکیبی ابتدایی در اتاق بخار باعث می شود که این محصول مقاومت بیشتری داشته باشد و با اطمینان بالاتری بتوان آن را به کار برد.

واش بتن به شیوه پرسی به چه نحوی ساخته می شود؟

در روش ساخت واش بتن به صورت پرسی، بعد از اینکه مواد اولیه و خاص را با هم ترکیب می کنند، در قسمت مشخصی از لایه های زیرینی که برای قالب میز پرس وجود دارد، این مواد را ریخته و بعد از قرار دادن این مواد، ملات مخصوص سیمان و ماسه را به کار می برند.

در این مرحله با یک فشار ویژه که دستگاه مخصوص پرس به این مواد وارد خواهد کرد، موزاییک خاصی به صورت دولایه ساخته می شود که به شکل سنگ دانه ای است و سپس بعد از گذراندن این مواد از اتاق بخار مواد پرس شده را شست و شو می دهند.

این ماده را بر روی دستگاه های ثابت و خاصی که وجود دارند، تولید می کنند. در این مورد معمولا لایه ای از ملات سیمان را به اندازه خاصی قرار می دهند. واش بتن های پرسی در خیلی موارد مقاومت خیلی پایین دارد و ممکن است که سنگ و سیمان در آن به اندازه کافی مخلوط نشود و در مدت زمان خاصی ممکن است که با توجه به سرما یا گرمای محیط این واش بتن ها آسیب ببیند.

واش بتن درجه یک دارای ویژگی های متفاوتی است. این نوع واش بتن باید وزن آن در حد به خصوصی باشد و درون این محصول یک دست باشد.

روش پرسی دو لایه نیز از واش بتن هایی است که به صورت دو لایه می باشد. در این مورد مخلوط مواد اولیه را در یک قالب های خاص قرار می دهند و روی این مواد به وسیله لایه ای از ملات مناسب ماسه و سیمان پوشانده می شود.

واش بتن ساخته شده در این مرحله به صورت 2 لایه است. در این مورد لایه قسمت رویی واش بتن معمولا از سنگ دانه ساخته می شود و لایه ای که در قسمت زیر آن قرار می گیرد، از جنس سیمان می باشد. این نوع واش بتن دو لایه ای دارای مقاومت خیلی بیشتری است و در مقایسه با واش بتن یک لایه استحکام خیلی زیادی دارد.

ساخت واش بتن

موارد مهمی که در هنگام تهیه واش بتن درجه یک باید مد نظر قرار بگیرد کدام موارد می باشند؟

در انتخاب واش بتن درجه یک توجه به نکات خاص اهمیت بالایی دارد و پیشنهاد معماران به مشتریان این است که افراد به این موارد مهم توجه داشته باشند تا انتخاب واش بتن بر اساس اصول مناسبی صورت گیرد.

یکی از موارد مهم در هنگام انتخاب یک واش بتن مربوط به محلی است که این محصول در آن قرار می گیرد و از این طریق به راحتی می توان ابعاد متناسب واش بتن را در نظر گرفت یا رنگ های خاصی را استفاده کرد

به طور مثال در صورتی که از واش بتن در مکان های پر تردد به کار برده می شود، بهتر است، از سنگ دانه هایی در این محصول استفاده شود که دارای رنگ های زمینه ای تیره می باشند و برای مکان های خاص همانند منازل از واش بتن هایی که رنگ های روشن دارند، بیشتر به کار می برند،

زیرا در این نوع مکان ها عبور و مرور بر این نوع واش بتن ها کمتر است و استفاده از رنگ های روشن زیبایی بیشتری به محیط می دهد، اما در محیط های شلوغ چون پارک ها و پیاده روها به کار بردن واش بتن هایی که رنگ تیره تر داشته باشند، مناسب تر است.

در خیلی از موارد برای زیباتر کردن واش بتن و نمایان کردن رنگ های آن یک سری از تجهیزات جانبی دیگری به همراه این محصول به کار می برند تا از این طریق جلوه خیلی زیباتری به محیط مورد نظر داده شود، از جمله این اقدامات مربوط به نور پردازی در محیط مورد نظراست که با استفاده از چراغ های ال ای دی خاصی می توان به محیط جلوه زیباتری بخشید.

2.5/5 - (2 امتیاز)
0 0 رای ها
امتیاز این مطلب
guest
0 نظرات سایر کاربران
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments