مقالات

روش های تمیز کاری و جرم گیری موزاییک

جرم گیری موزاییک

فرقی نمی کند کف حیاط، کف ساختمان، فرش کف پیاده رو، سنگ فرش باغ و …. باشد؛ تمیز بودن موزاییک هایش تأثیر زیادی در نما و فضا دارد. به همین خاطر هر چند ماه یکبار زمانی را برای تمیزکاری و جرم گیری موزاییک ها اختصاص دهید.  سعی کنید تمیز کاری و جرم گیری موزاییک ها را زود به زود انجام دهید تا جرم و کثیفی روی هم انباشته نشوند. همین قوانین برای موزاییک پلیمری نیز صادق هستند و باید در خصوص آن ها نیز پیاده سازی شوند. از آنجایی که بسیاری از افراد به مواد شوینده صنعتی حساسیت دارند؛ پنج روش اول را با مواد خانگی (طبیعی) معرفی می کنیم.

روش های تمیز کاری و جرم گیری موزاییک

روش اول: جوش شیرین و روغن اسطوخودوس

نصف فنجان جوش شیرین با سه قاشق مایع ظرف شویی به خوبی بهم بزنید تا کف کنند. سپس باقی مانده فنجان را روغن اسطوخودوس (بدلیل خواص آنتی بیوتیک) اضافه کنید و به آرامی هم بزنید. به کمک یک فرچه یا اسکاج، تمیز کردن موزاییک ها را شروع کنید.

روش دوم: جرم گیری موزاییک با بکینگ پودر و سرکه سیب

در یک لیتر آب گرم، دو قاشق بکینگ پودر را اضافه کنید و به خوبی هم بزنید. سپس یک لیوان سرکه سیب را اضافه کنید. فرچه یا جارو را در محلول فرو ببرید و موزاییک ها را تمیز کنید. بعد از 10 دقیقه آبکشی را انجام دهید.

روش سوم: لیمو ترش و سرکه

این یک ترکیب معجزه آسا و بسیار خوشبو است. ابتدا یک لیمو ترش را از وسط نصف کرده و به سطح تمام موزاییک ها بکشید. سپس یک دستمال به سرکه آغشته را بکشید. اجازه دهید کامل خشک شوند و سپس آبکشی کنید.

روش چهارم: جوش شیرین و نمک دریایی و خمیردندان

با توجه به مساحتی که قرار است تمیز کنید؛ جوش شیرین و نمک را به یک اندازه با هم مخلوط کنید. خمیر دندان را به قدری اضافه کنید که به شکل خمیر درآید. سپس به کمک مسواک یا فرچه بسابید و بعد از 5 دقیقه آبکشی کنید.

جرم گیری موزاییک

روش پنجم: جرم گیری موزاییک با نوشابه گازدار مشکی

نوشابه مشکی نسبت به بقیه نوشابه ها خاصیت اسیدی بیشتری دارد. نوشابه را درون یک اسپری ریخته و به محض اینکه اسپری می کنید با فرچه بسابید و در انتها آبکشی کنید. تا گاز نوشابه از بین نرفته است؛ به تمام موزاییک ها اسپری کنید.

روش ششم: مواد اسیدی و جرم زدا

برای جرم های زیاد، به شما پیشنهاد می دهیم از مواد اسیدی و جرم زدا استفاده کنید. اما حواستان باشد تمام پنجره ها را باز گذاشته و تمیز کاری خود را در مدت زمان کوتاه انجام دهید و سریعاً موزاییک ها را آب کشی کنید.

روش هفتم: دستگاه کفشویی

این دستگاه ها شبیه تی برقی مخزن دار هستند که مایع تمیزکننده مخصوص خود را دارند. کافی است مخزن را از مایع پر کنید و بر روی تمام موزاییک ها بکشید. برای بار بعدی مخزن را با آب گرم پر کنید؛ سپس موزاییک ها را براق کنید.

روش هشتم: صابون سبز و سودا

این ترکیب مناسبی برای کپک یا جلبک بین موزاییک ها است. در کاسه بزرگی آب داغ، از هر محلول سه قاشق اضافه کنید. محلول را در یک اسپری ریخته و به تمام نقاط کپک زده یا جلبکی اسپری کنید. چند ساعت زمان بدهید و سپس با آب و جارو تمیز کنید.

روش نهم: جرم گیری موزاییک با محلول شوینده جرم و رسوب

این محلول جایگزین بسیار مناسبی برای وایتکس و جوهر نمک می باشد. این محلول را می توانید از فروشگاه ها تهیه کنید. ابتدا موزاییک ها را با آب خیس کنید؛ سپس محلول را به آرامی، جوری که پخش نشود روی موزاییک ها ریخته و 15 دقیقه بعد با فرچه بسابید و در آخر آبکشی کنید.

روش دهم: پودر های لباسشویی

اگر لکه ها کم هستند و شرایط درست کردن ترکیبات خانگی را نداربد؛ به یک دستمال نم دار یا حوله  مقداری پودر لباس شویی بزنید و لکه ها را پاک کنید. چند دقیقه بعد با یک دستمال نم دار دیگر دستمال کشی کنید.

جمع بندی

حتی در روش های خانگی (طبیعی) هم از دستکش هایی با ساق بلند استفاده کنید و در محیط های بسته تمام پنجره ها را باز کنید تا هوا در جریان باشد. از پاک کننده های خیلی قوی و فرچه های زبر استفاده نکنید زیرا دوغاب و خود موزاییک ها را از بین میبرد. تحت هیچ عنوان از وسیله ای تیز یا کاردک استفاده نکنید و برای جربی های زیاد فقط اجازه دهید چند روز خیس بخورد. برای تمیز کردن موزائیک های طرح دار وقت بیشتری بگذارید. تمام روش های پیشنهادی را به دور از چشم کودکان درست و نگهداری کنید. اگر روش بهتری را می شناسید،  با ما به اشتراک بگذارید.

4/5 - (3 امتیاز)
5 1 رای
امتیاز این مطلب
guest
0 نظرات سایر کاربران
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments