مقالات

انواع کفپوش های ساختمانی

انواع کفپوش های ساختمانی

برای پوشاندن کف ساختمان ها معمولا از کفپوش ها استفاده می شود حال با توجه به محیطی که انتخاب می شود می توان از انواع کفپوش ها استفاده نمود . در اکثر مواقع کفپوش ها به صورت دائمی هستند ولی این قابلیت وجود دارد که در صورت نیاز می توان کفپوش ها را تعویض کنید . کفپوش ها را معمولا به دو دسته کفپوش ها مخصوص دکوراسیون داخلی و کفپوش ها مخصوص دکوراسیون خارجی تقسیم کرده ایم . در زیر سعی کرده ایم به کفپوش های مختلف اشاره کنیم :

کفپوش های ساختمانی

کفپوش های ساختمانی سرامیکی :

مواد اولیه کفپوش های سرامیکی سفال ، خاک رس و سرامیک می باشد و با توجه به لعاب دار و یا بدون لعاب از لعاب که می تواند براق یا مات باشد استفاده می شود .

سرامیک ها معمولا ضخامتی بین 4 تا 12 میلی متر دارند و کف سرامیک ها معمولا زبر است تا بتواند به وسیله دوغاب به راحتی بچسبد . کفپوش های سرامیکی طرح های مختلفی دارد و در چند سال اخیر حتی طرح های چوبی نیز به تنوع طرح ها اضافه شده است . قیمت ها با توجه به اندازه و طرحی ک انتخاب می شود مانع می باشد و نمی توان گفت که قیمت مشخصی دارد .

کفپوش های سرامیکی :

سرامیک ها در کنار مزایایی که دارد معایبی همچون سرد بودن را نیز دارد به خصوص در فصول سرد این سردرد به وضوح دیده می شود به همین دلیل در مناطق سرد کمتر از سرامیک استفاده می شود . یکی دیگر از معایب سرامیک این است که در صورت افتادن جسمی سنگین بر روی آن باعث می شود که بشکند و یا حتی لب پریدگی پیدا کند .

یکی از معایب دیگر در سرامیک ها نحوه تمیز کردن می باشد سرامیک ها به تنهایی راحت تمیز می شوند اما درزهای بین سرامیک ها معمولا به سختی تمیز می شوند . و اصلی ترین عیب سرامیک ها این است که احتمال سرخوردن د رآنها زیاد می باشد به همین دلیل در مکان هایی که احتمال رفت آمد سالخوردگان و کودکان است توصیه می شود از این کفپوش ها استفاده شود.

نصب سرامیک ها

برای نصب سرامیک ها باید از یک فرد خبره کمک بگیرید زیرا نصب سرامیک بسیار حساس است و شما زمانی یک کار نهایی تمیز خواهید داشت که ب نظم خاصی سرامیک ها را در کنار یکدیگر قرار دهید . نصب سرامیک انواع مختلفی دارد مانند :

گاهی باید سرامیک ها را بر روی لایه بتنی نصب نمایید برای این کار باید ابتدا بتن ها را کاملا صاف نمایید. اگر شما تازه کف را بر تن کرده اید باید حداقل 28 روز کامل صبر کنید تا بتن ها به صورت کامل خشک شوند . دقت داشته باشید هرگونه کثیفی بر روی بتن در نتیجه نهایی کار شما تاثیر می گذارد به همین دلیل توصیه می شود که به صورت کامل کار را تمیز نمایید .

گاهی لازم است که بر روی چوب سرامیک را نصب نمایید  برای اینکه سطح زیرین سرامیک کاملا صاف باشد برای این کار معمولا از چسب چوب استفاده می شود و سپس روی آن را کاملا سمباده بکشید که یک سطح صاف داشته باشد . دقت داشته باشید لایه زیرین چوب ها نیز باید محکم و قوی باشد .

گاهی لازم است بر روی لایه وینیلی سرامیک نصب شود که براین کار باید زیر لایه آن نیز محکم باشد  اگر وینیلی مورد نظر نرم باشد نصب سرامیک بر روی آن صحیح نمی باشد .

گاهی لازم است بر روی سرامیک سرامیک نصب شود که بیشتر در منازل این اتفاق رخ می دهد برای این کار نیز باید سطح زیرین سرامیک صاف باشد .

کفپوش های ساختمانی موزاییکی :

یک از کفپوش هایی که از گذشته های دور استفاده می شد کفپش ههای موزاییکی است این کفپوش ها در ابعاد مختلفی تولید می شود . معمولا موزاییک هایی که ابعاد نسبتا بزرگی دارند نصب راحت تری نیز دارند .

کفپوش های موزاییکی بیشتر در دکوراسیون خارجی ، در حیاط ها و پارکینگ ها نیز استفاده می شود . کفپوش های موزاییکی نیاز دارد که یک زیر لایه محکمی داشته باشد به همین دلیل ملاتی که به صورت نیمه خشک می باشد را بر روی سطح به صورت کاملا صاف پهن نموده و بعد ملات را  که از دوغاب سیمان به همراه پودر سنگ درست شده است با ضخامتی حداکثر 5 میلیمتر استفاده می کنید . بعد از زدن ملات سرامیک ها را با طرحی که دارند بر روی کار نصب می کنید و سپس تا دو روز کنترل می کنید که رفت و آمدی از روی موزاییک ها انجام نشود .

کفپوش های ساختمانی سنگ :

سنگ ها از گرانترین مصالح برای کفپوش ها می باشد و معمولا به صورت طبیعی می باشد . سنگ ها را بیشتر در مکان هایی مانند سرویس بهداشتی و آشپزخانه و لابی خانه ها استفاده می شود .

کفپوش ها سنگی از جمله کفپوش هایی هستند که علاوه بر استفاده در دکوراسیون داخلی در دکوراسیون خارجی نیز استفاده می شود . مزیت اصلی سنگ ها زیبایی است که به ساختمان و مکانی که استفاده شده است می دهد اما در کنار این مزیت عیب هایی دارد ، اولین عیب کفپوش سنگ این اس که خاصیت سردی دارد و برای استفاده در مناطقی که سردسیر می باشد مناسب نیست و معمولا برای اتاق خواب این کفپوش توصیه نمی شود  . عیب دیگر کفپوش های سنگی این است که در صورت کثیف شدن لکه ها به سختی از روی آنها پاک می شود و باید زمان زیادی را برای پاک کردن لکه ها بگذارید .

کفپوش چوبی :

کفپوش چوبی یا پارکت چوبی معمولا از چوب درختان متنوعی از جمله درختان صنوبر ، افرا ، بلوط و کاج تهیه می شود .چوبی که در ساخت کفپوش های چوبی یا پارکت ها استفاده می شود بر روی قیمت نهایی آنها تاثیر گذار می باشد . بیش ترافارد دوست دارند که یک عنصر از طبیعت را در منزل خود داشته باشند به همین دلیل می توانند از پارکت ها چوبی استفاده کنند .

کفپوش های چوبی یک حس گرم و صمیمی به خانه می دهد . کفپوش های زیبایی علاوه بر مزیت های از جمله زیبایی ، حس گرمی و طبیعت و همچنین صرفه جویی در انرژی معایبی دارد به دلیل استفاده از چوب طبیعی این کفپوش ها نباید رطوبت و آب را به خود بگیرند زیرا خیلی سریع خراب می شود و به اصطلاح باد می کند .

کفپوش چوبی :

پارکت ها معمولا به نسبت کفپوش های دیگر صدا می دهد .یکی از مشکلات دیگر در استفاده از پارکت ها این است که احتمال آتش سوزی و یا نفوذ موریانه در آنها زیاد می باشد .

به عبارت دیگر افرادی که علاقه مند به استفاده از پارکت چوبی هستند باید بتوانند مراقبت های زیادی از کفپوش های چوبی داشته باشند تا زمان بیشتری از آنها استفاده کنند در غیر این صورت این کفپوش ها خیلی سریع خراب می شوند .

کفپوش های چوبی مانند کفپوش های دیگر نیاز به زیرسازی مناسب دارد برای این کار شما باید سطح زیرین کار را کاملا صاف کنید  برای اینکه بتوانید یک سطح صاف را ایجاد نمایید بهتر است ابتدا ترکیبی از چسب بتن ، پودر سنگ و سیمان تهیه کنید و به صورت یکنواخت بر روی کار پهن نمایید و سپس بعد از خشک شدن پارکت ها را نصب نمایید .

پارکت ها زمانی زیبایی زیادی پیدا می کنند که قرنیز های مناسبی را دور کار استفاده نمایید  قرنیزها معمولا از ام دی اف یا اچ پی ال ساخته و تولید می شود . دقت داشته باشید کفپوش چوبی با پارکت تنها تفاوتی که دارد در مواد اولیه آنها می باشد .

کفپوش های ساختمانی لمینت :

این کفپوش نیز مانند کفپوش چوبی بیشتر در دکوراسیون داخلی استفاده می شود و بیشتر هدف از تولید این کفپوش این بوده که معایب کفپوش ها چوبی را برطرف سازد  .

این کفپوش ها عمری حدود سی سال دارند و در ظاهر این کفپوش ها بسیار مشابه کفپوش های چوبی هستند اما در ساخت این کفپوش ها تفاوت های زیادی وجود دارد زیر کفپوش ها چوبی بیشتر از چوب درختان تولید می شود اما کفپوش های لمینت به این صورت نیست . در زمان تولید لمینت ها از چهار لایه استفاده می شود  لایه اصلی و ابتدایی اچ دی ال ، لایه بعدی لایه دکوراتیو و لایه بعدی لایه لمینت و لایه آخر آنها فوم می باشد .

نصب لمینت ها بسیار آسان است و نیازی به مصالح پیچیده و ساختمانی نمی باشد زیرا لمینت ها در یکدیگر قفل می شوند  . اگر شما از کفپوش ها لمینت نصب شده ناراضی بودید می توانید خیلی راحت آنها را تعویض نمایید .

[مقاله مرتبط: نحوه خرید کفپوش ارزان قیمت]

تمیز کردن کفپوش لمینت

کفپوش ها لمینت به دلیل اینکه از چوب های طبیعی استفاده نمی شود قیمت پایین تری از کفپوش های چوبی دارد . شما برای اینکه بتونید کفپوش لمینت را تمیز کنید باید دردسر زیادی را متحمل شوید ، این کفپوش ها دیرتر از کفپوش های دیگر تمیز می شود . اگر شما در محیط های گرم هستید بهتر است از این کفپوش ها استفاده نکنید زیرا این کفپوش ها بر اثر گرما سریعتر خراب می شود .

بهتر است زمانی که میخواهید کفپوش های لمینت را نصب نمایید سه ساعتی لمینت ها را در محیط قرار دهید تا با محیط هم دما شود . سطح قسمتی که میخواهید پارکت را نصب نمایید باید حتما تمیز باشد و سطح کاملا خشک شود . تنها نکته ای که باید در زمان نصب رعایت شود این است که تمامی لمینت ها باید در یک جهت باشد بهتر است بدانید در زمان نصب نیازی به استفاده هیچ مصالحی می باشد . بهتر است لمین ها حداقل هشت میلیمتر از دیوار فاصله داشته باشد .

کفپوش های ساختمانی وینیل با پی وی سی

این کفپوش ها از پی وی سی ساخته شده است برای سطح زیر و روی آنها از فیلم استفاده میی شود ، فیلم های مورد استفاده در کفپوش ها همان طرح و رنگ کفپوش می باشد و یک لایه نهایی دارد که میتواند براق یا مات باشد .

این نوع کفپوش ها دارای مزیت های زیادی می باشد که به ثبت کفپوش ها دیگر باعث شده است که برتری داشته باشد از میت های آن می توان به مقاومت بالای کفپوش ها اشاره کرد زیرا این کفپوش ها مقاومت بالایی در برابر رطوبت و آب دارند و به همین دلیل بهترین انتخاب برای مکان هایی است که آب ریزی زیاد دارد .

عایق گرما

مزیت دیگر این کفپوش ها این است که یک عایق بسیار قوی برای گرما می باشد و دیگر مانند سرامیک و سرنگ سرمای زیادی ندارد . مقاوم در برابر آتش سوزی و ضد ساییدگی و ضربه از جمله مزیت های دیگر کفپوش لمینت می باشد . کفپوش های پی وی سی دارای یک مدل است که برای محیط های درمانی و بیمارستانی بسیار مناسب می باشد .

برای نصب این کفپوش ها باید مانند نصب کفپوش های دیگر باید زیر سازی اولیه انجام شود که برای زیرسازی باید ابتدا از چسب بتن ، سیمان و پودر سنگ به همراه آب را با یکدیگر ترکیب کرد و سپس بر روی سطح کار به صورت یکنواخت پهن کنید  برای این کار می توانید از کاردک های پهن استفاده کنید . پیشنهاد ما به شما این است که از چسب بتن برای این کفپوش ها استفاده نمایید .

در کنار مزایایی که برای کفپوش های پی وی سی گفتیم معایبی نیز وجود دارد که بید به آنها توجه کنید ، باید بدانید در تولید این کفپوش ها گاهی گازهای سمی به وجود می آید که برا سلامتی مضر می باشد . اگر این کفپوش ها در مکانی نصب شود که با مجاورت لاستیک می باشد رنگ آنها تغییر پیدا می کند . اگر کفپوش های پی وی سی خراب شود شما باید به صورت کامل آن را تعویض نماید .

کفپوش های رولی :

به دلیل نحوه بسته بندی این کفپوش ها به آنها کفپوش ها رولی گفته می شود ، نصب این کفپوش ها بسیار آسان می باشد .

کفپوش ها صنعتی :

کفپوش های صنعتی برای محوطه های داخلی کارخانه ها و انبارها استفاده می شود .

کفپوش ترافیکی :

این کفپوش ها به دلیل امنیت بالایی که دارد در محل های پرتردد استفاده می شود .کفپوش کفپوش بامبو : ایم کفپوش از دسته کفپوش ها چوبی می باشد که بیشتر برای دکوراسیون داخلی استفاده می شود .این کفپوش ها دارای ظاهر زیبا و مقاومت بالایی هستند .

کفپوش اپوکسی :

برای تولید این کفپوش از دو ماده پلی آمین و رزین اپوکساید استفاده شده است . این کفپوش ها طرح های سه بعد یدارد و علاوه برا استفاده از کفپوش ها تزئینی برای محیط های بهداشتی نیز استفاده می شود . رنگ بندی و طرح های این کفپوش بسیار متنوع می باشد .

شما در مکان هایی که رفت آمد بسیار زیاد  است میتوانید از این کفپوش ها استفاده نمایید زیرا مقاومت بالا در برابر خوردگی و سایش داند و همچنین خاصیت آنتی باکتریال نیز دارند . یکی از موارد پرکاربرد این کفپوش بیمارستان می باشد

کفپوش های بتنی :

این کفپوش ها از سری کفپوش ها مقاوم و بادوام می باشد و خاصیتی چون واش بتن دارد .معمولا از این کفپوش ها به دلیل استحکام بالایی که دارد در محیط های بیرونی استفاده میشود . اگر شما میخواهید از کفپوش ها بتنی در داخل ساختمان استفاده کنید بهتر است از سیستم گرمایش از کف استفاده نمایید .

کفپوش دکوراتیو :

این کفپوش از دسته کفپوش های نسل جدید می باشد و زیبایی خاصی دارد و بهترین مکان برای استفاده از این کفپوش ها مکان هایی مانند سرویس بهداشتی و حمام می باشد . یکی از قابلیت ها جالبی که این کفپوش ها دارد این است که شما می توانید طرح مورد نظر را خودتان انتخاب نمایید به این صورت که طرحی که می خواهید را به شرکت مورد نظر می دهید و سپس طبق همان طرح برای شما اجرا می شود .

بهترین زیرساخت بار این کفپوش ها سیمان و موزاییک می باشد و برای آماده سازی زیرساخت باید پلی اورتان را با پودر بتونه ترکیب و در سطح مورد نظر به صورت بتونه کاری پخش نمایید سپس طرح که به صورت پرینت گرفته در اختیار شما می باشد را روی سطح کار بگذارید و برای اینکه کار تمیزی داشته باشید باید از کاردک پلاستیکی استفاده کنید تا هوا در زیر کار نباشد . دقت داشته باشید برای محکم شدن کار باید سه روز صبر کنید و بر روی کار رفت و آمد نداشته باشید .

کفپوش گرانولی :

این کفپوش معمولا یا  از ضایعات پلاستیکی یا گرانول تولید می شود . این کفپوش ها استحکام بسیار بالایی دارند به همین دلیل در محیط هایی مانند پارک ، باشگاه های ورزشی و مهد کودک ها استفاده می شود .

رنگ و طرح های متنوعی دراین کفپوش ها وجود دارد و شما می توانید با توجه به نیاز و مکای که می خواهید آن ها را انتخاب نمایید. معمولا می توان این کفپوش ها را به سه صورت نصب نمود روش اول شما تنها می توانید به صورت مرتب کفپوش ها را در کنار یکدیگر قرار دهید این روش به صورت موقتی است و خیلی سریع جابجا می شود .

برای روش دوم شما می توانید از چسب های صنعتی استفاده کنید که برای این کار نیاز است که سطح کار را کاملا صاف و یکنواخت نمایید و سپس چسب را نیز به صورت مرتب بر روی کار قرار دهید و در نهایت کفپوش ها را بچسبانید . روش دیگری که می توانی برای نصب کفپوش های گرانولی استفاده کنید باید از پیچ  رول استفاده کنید .

کفپوش پلی یورتان :

این کفپوش ها را می توانید بر روی سطوح بتنی نصب نمایید  . یکی از قابلیت هایی که این کفپوش دارد این است که دیگر شما نیاز ندارید که سطح کار را صاف نمایید این کفپوش ها را زمانی که بر روی کار می ریزد خود کفپوش هم تراز می شود .

شما می توانید این کفپوش را بر روی سطوح بتنی ، سنگ ، فلزی و سرامیکی قرار دهید  . این کفپوش ها مقاومت بسیار بالایی در برابر خوردگی و سایش دارند و همچنین یک سطح براق و زیبا را ایجاد می کنند .

شما برای شستشو این کفپوش ها محدودیتی ندارید و به راحتی تمیز می شوند . کفپوش های پلی یورتان خاصیت آنتی باکتریال دارند  و می توانید در محیط های بازی و اسیدی از این کفپوش ها استفاده کنید .  یکی از نموه های کفپوش ها پلی یورتان کفپوش های سردخانه ای است که برای محیط های صنعتی استفاده می شود .

کفپوش آجر :

از سری کفپوش ها بادوام می باشد که در محیط ها بیرونی برای کفپوش ها استفاده می شود . بهتری استفاده از کفپوش ها آجری زمانی است که شما در نمای ساختمان از آجر استفاده کرده اید . شما می تواند با توجه به نیاز و سلیقه خود آجرها را بچینید و طرح های زیبایی را ایجاد کنید این چیدن می تواند به صورت منظم و یا نامنظم باشد . شما میتوانید آجر ها را با استفاده از آب پر فشار به راحتی تمیز کنید .

کفپوش کاشی :

بیشتر در معماری های مدیترانه ای از کفپوش کاشی استفاده می شود . این کفپوش ها بسیار لغزنده می باشد . باید در زمان انتخاب آنها برای هر مکانی دقت زیادی داشته باشید همچنین باید بهترین زیر سازی را برای نصب کفپوش های کاشی انجام شود.

کلام آخر

همان طور که مشاهده کردید انواع کفپوش ها می توانند در صنعت ساختمان سازی و محوطه سازی بسیار موثر بوده و با انتخابی موثر از میان آن ها، می توان بهترین کارایی را به دست آورده و تجربه کرد.

0 0 رای ها
امتیاز این مطلب
guest
0 نظرات سایر کاربران
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments